لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

پوشکوف: حامیان ضد روسی در اداره ترمپ دست بالا دارند


وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید، مقام‌های امریکایی قصد دارند عملیات تلاشی را در قونسلگری این کشور در سان فرانسیسکو و برخی اقامتگاه‌های دیپلوماتیک آن به راه اندازد.

در اعلامیه این وزارت همچنان شکایت شده که این عملکرد ایالات متحده امریکا، اتباع روسیه را مورد تهدیدی مستقیم قرار می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک اعلامیه که دیروز به نشر رسیده گفت، برخی از ادارات ناشناس ایالات متحده، پس از اعلان بسته شدن مراکز دیپلوماتیک این کشور در امریکا امروز شنبه دوم ماه سپتمبر در نظر دارند تا این مراکز را تلاشی کنند.

وزارت امور خارجه امریکا در هفته گذشته اعلان کرد که قونسلگری روسیه در سان فرانسیسکو و برخی مراکز تجارتی این کشور در نیویورک و واشنگتن را سر از تاریخ دوم ماه سپتمبر می‌بندد.

الکسی پوشکوف رئیس کمیته پالیسی و معلوماتی پارلمان روسیه در مصاحبه با تیلویزیون ۲۴ در مورد دستور امریکا مبنی بر بستن قونسگری و اقامتگاه دیپلومات‌های روسی در این کشور، گفت:

الکسی پوشکوف
الکسی پوشکوف

"من احساس می‌کنم که حامیان ضد روسی در اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ دست بالا دارند. هیچ چیز از وعده‌های دونالد ترمپ در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش باقی نمانده و همه‌شان به جنرالان امریکایی محول شده و نقش خود ترمپ در هیچ بخشی از پالیسی خارجی به مشاهده نمی‌رسد."

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا عجالتاٌ در مورد این‌که آیا ادارات تنفیذ قانون این کشور، کدام عملیات تلاشی را در نظر دارند و یانه؟

تبصرۀ نکرده‌است.

اما در ایمیل که این مقام به رادیو آزادی فرستاده گفته‌است که حکم بستن این تأسیسات، به این معنی است که روسیه پس از تاریخ دوم سپتمبر، دیگر نمی‌تواند از این تاسیسات به مقاصد دیپلوماتیک و اقامتگاه‌ها، استفاده کند.

یک مقام دیگر اداره امریکا روز پنجشنبه با اظهاراتی مشابه به خبرنگاران گفت، پس از این مقام‌های اجرا کننده قانون می‌توانند، در این ساختمان‌ها و مراکز دسترسی داشته باشند.

وزارت عدلیه امریکا به تماس‌های تیلیفونی و ایمیل تاکنون پاسخ نه داده‌است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس ناوقت دیروز خبر داد که دیپلومات‌ها و کارگران قونسلگری برای جمع آوری اموال‌شان آماده‌گی گرفته‌اند.

در اعلامیه به نقل از ماریا زخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه آمده‌است که او شکایت کرده، این تخطی پروتوکول و مصئونیت دیپلوماتیک بوده و به نقل از یوری یوشکوف مشاور پالیسی خارجی کریملین گفت، این دستور امریکا به گفتۀ وی یک تصاحب خصمانه است.

ماریا زاخارووا
ماریا زاخارووا

خانم زخاروا، این چنین تقاضا‌ها را یک تهدید مستقیم بر مصئونیت اتباع روسی در امریکا خواند.

در این میان، وزارت امور خارجه امریکا گفت، اعلان بستن مراکز دیپلوماتیک روسیه در این کشور پاسخ مستقیم به دستور تحریک کننده مسکو می‌باشد.

مسکو در ماه گذشته گفت، شماری پرسونل دیپلوماتیک امریکا در روسیه باید کاهش داده شود.

روسیه، در بیست و هشتم ماه جولای گفت، تا اول سپتمبر شماری دیپلومات‌های امریکایی در این کشور را تا ۴۵۵ تن کاهش می‌دهد.

طوری‌که رئیس جمهور پوتین گفت، این کاهش ۷۷۵ دیپلومات را در بر می‌گیرد.

مقام‌ها گفتند، این تقاضا واکنش مسکو به وضع تعزیرات بر روسیه به خاطر مداخله این کشور در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود.

سیرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز واشنگتن برای اقدامات جزایی متقابل مسئول دانست، اما در این ارتباط رئیس جهمور ترمپ و اداره او را متهم نکرد.

ایالات متحده امریکا در مسکو سفارت دارد و در شهرهای سنت پترزبورگ، یورال و ولادی واستوک قونسلگری دارد.

مقام ایالات متحده امریکا که از افشای نامش خوداری کرد گفت، در حالی‌که مسکو تعداد زیاد دیپلومات‌های امریکا کاهش داد، اما امریکا با وجود بستن این مراکز دیپلوماتیک تاکنون دیپلومات‌های روسیه را اخراج نکرده‌است.

بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا در ماه دیسمبر خروج ۳۵ دیپلومات روسی را اعلان و مراکز دیپلوماتیک روسیه را در امریکا بست.

رئیس جمهور اوباما این اقدام را به خاطر حملات سایبری و مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهور امریکا اتخاذ کرد.

XS
SM
MD
LG