لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

گاردین: آسترالیا روی شایعات جنایات جنگی در افغانستان تحقیق می‎کنند


روزنامه گاردین

روزنامه گاردین می‎نویسد، که نیروهای نظامی آسترالیا روی شایعات احتمالی جنایات جنگی در افغانستان تحقیقات می‎کنند.

این روزنامه می‎افزاید که مفتشین نیروهای نظامی امریکا از مردم می‎خواهند که در باره شعایتی معلومات ارائه کنند که بر اساس آن، مشخص می‎شود که نیروهای نظامی این کشور در افغانستان مرتکب جرایم جنگی شده‎اند.

شبکه نشراتی (ای بی سی) آسترالیا در ماه جولای در مورد کشته شدن یک کودک افغان از سوی نیرو نظامی آسترالیا و عملیات مخفی نیروها خاص این کشور صدها سند را به نشر رسیده‎است.

روزنامه گاردین در ادامه این مقاله می‎نویسد، سرمفتش عمومی نیروهای دفاعی آسترالیا در اعلامیهگفته که آن‎ها احتمال تخطی قانون از جانب قوای نظامی آسترالیا در سال‎های بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان را، بررسی می‎کنند.

سرمفتش نیروهای نظامی آسترالیا از مردم خواست تا هر چیزی را که در این مورد ضرورت به گفتن می‎دانند، با آن‎ها شریک سازند.

آسترالیا عضویت پیمان نظامی ناتو را ندارد.

اما با کشورهای عضو این پیمان در جنگ افغانستان شریک ائتلاف است.

با وجود این‎که، آسترالیا تمام نیروهای محاربوی خود را از افغانستان اخراج کرده ، اما ۳۰۰ مربی نظامی این کشور هنوز هم در افغانستان برای تربیت قوای امنیتی افغان فعالیت می‎کنند.

روزنامه اندیپیندینت

یک پناهجوی افغان که پیلوت طیاره او را از فرستادن دوباره‎اش به افغانستان مانع شد، از حکومت بریتانیا می‎خواهد تا زنده‎گی او را نجات دهد.

روزنامه اندیپیندینت، این اظهارات صمیم بیگزاد جوان ۲۲ ساله را پس از آن به نشر رساند که حکومت بریتانیا می‎خواست در طیاره شرکت هوایی ترکیه او را به زور دو باره به افغانستان بفرستد.

اما پیلوت طیاره از انتقال این پناهجو ابا ورزید.

کمپایین کننده‎گان که در مورد برگشتاندن این پناهجوی افغان مخالف بوده و هزاران امضا را جمع آوری کرده بودند، پیش از پیش، در میدان هوایی هیترو لندن، به کارمندان طیاره گفته بودند کهزنده‎گی این پناهجوی افغان در کشورش به خطر مواجه است.

بیگزاد در اولین مصاحبه خود پس از این رویداد گفت:

"می‎خواهم از پیلوت طیاره شرکت هوایی ترکیه ابراز امتتنان کنم." زیرا ، به گفته وی در لحظاتی خیلی بد باعث نجات وی شده‎است.

XS
SM
MD
LG