لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

ازبکستان تصمیم گرفته تا پولش در بدل تمام اسعار خارجی مبادله شود


ازبکستان اعلام کرده که مقررات اسعاری موجود در مورد "سم" واحد پولی این‌کشور را آزاد خواهد ساخت، یعنی که پس ازین سم تنها وابسته به دالر نخواهد ماند و در برابر همه اسعار خارجی مبادله خواهد شد.

همچنین حکومت ازبکستان در ۳ سپتمبر اعلام کرد که محدودیت‌ها در مورد مقدار اسعار خارجی که افراد و شرکت‌ها می‌توانند بخرند، نیز برداشته خواهد شد.

سراج الدین اسلام خبرنگار بخش ازبکستان رادیو آزادی است.

او افزود که تاکنون تفاوت میان نرخ مبادلۀ سم در برابر دالر امریکایی در بانک‌های دولتی و بازار سیاه تقریباً دو چند بوده‌است به این معنا که اکنون یک دالر امریکایی در بانک‌های دولتی با چیزی بیش از چهار هزار سم در حالیکه در بازار سیاه با تقریباً هشت هزار سم مبادله می‌شود.

اما، منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند که نرخ دولتی سم واحد پولی ازبکستان پس ازین اندک بیشتر از نرخ بازار سیاه تعیین خواهد شد.

سراج الدین هم ازین موضوع آگاه است و این گونه توضیح می‌دهد:

"ازبکستان از روز ۵ سپتمبر، تصمیم گرفته تا مردم بتوانند پول‌شان را در بانک‌ها مبادله بکنند. البته نرخ دالر در بانک‌ها اکنون برابر شد با بازارها. این اقدام به مردم فرصت می‌دهد که به طور آزادانه و بدون فشار به بانک‌ها روند و پول شان را عوض کنند."

در فرمان تازۀ حکومت ازبکستان آمده‌است که مقررات اسعاری فعلی سبب ایجاد سیستم غیر مؤثری شده که در آن امتیازهای در اختیار شرکت‌های انفرادی و نهادهای تجاری قرار داده می‌شود.

به اساس این فرمان، بانک مرکزی مسئولیت نگهداری ثبات سم واحد پولی ازبکستان را به عهده دارد، اما چگونگی آن در فرمان توضیح داده نشده‌است.

در جهت مثبت، این اقدام حکومت ازبکستان می‌تواند سرمایه گذاری خارجی را درین کشور آسیای مرکزی ترغیب کند ولی در جهت منفی می‌تواند روی زندگی کارمندان دولتی اثر بگذارد.

این که چگونه، از سراج الدین پرسیدم که توضیح دهد:

" این تا حدی ضربه می‌زند به کسانی که در شرکت‌های دولتی کار می‌کنند، چون امکان دارد ارزش سم نسبت به دالر امریکایی پایین برود که نرخ‌ مواد گوناگون نیز آن وقت بالا می‌رود و آن هایی که در شرکت‌های دولتی کار می‌کنند، با معاش خودشان توانایی را که قبلاً داشتند، دیگر نخواهند داشت."

در کل، این اقدام‌ها بخشی از تلاش‌های حکومت به رهبری شوکت میرضیایف رئیس جمهور جدید ازبکستان است تا این‌کشور آسیای مرکزی را از انزوا بیرون کند.

ازبیکستان بیش از ۳۰ میلیون نفوس دارد.

XS
SM
MD
LG