لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

واشنگتن پست: دسترسی به آب آشامیدنی در کابل به پول وابسته‌است


د سمال وار ژورنال

نشریه د سمال وار ژورنال در شماره اخیرش مقاله را درمورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان "راه صلح کابل از کشمیر می‎گذرد".

به نوشته مقاله، بخش از روایت رئیس جمهور ترمپ در استراتژی تازه اعلان شده‎اش برای افغانستان این است که پاکستان اگر یک مهره اصلی در تداوم جنگ امریکا در افغانستان نبوده، یک بازیگر بد بوده‎است. اگر پاکستان همکاری می‎کرد جنگ افغانستان خاتمه یافته و نیروهای امریکایی حال در خانه‎های خود می‎بودند.

به نوشته مقاله این واقعیت است که روسای جمهور یکی پی دیگر و بررسی‎ها از پالیسی در جلوگیری از تلاش‎های استراتژیک پاکستان ناکام بوده‎است و به یک رویکرد دیگر برای خارج ساختن افغانستان از باتلاق نیاز است.

به نوشته نویسنده مقاله سمال وار ژورنال، مشکل منزوی ساختن یا مجازات پاکستان چنانچه رئیس جمهور ترمپ اعلان آن را کرد اینست که چنین کار نه تنها برای حل مشکل افغانستان غیر سازنده خواهد بود، بلکه ما را با مشکل جدیتر مواجه خواهد ساخت که همانا بی ثبات سازی یک قدرت اتومی با بیش از دوصد میلیون نفوس است، کشوری‎که به گفته شرکت مالی گولدمن ساش می‎تواند یک بازار عمده اقتصادی در سده جاری گردد.

مقاله می‎نویسد، تحلیلگران هوشیار توافق دارند که چنین کار می‎تواند بدتر از وضعیت موجود باشد.

پس سوال اینجاست که کدام اقدامات موثر می‎توانند پاکستان را به غور دوباره روی استراتژی اش در افغانستان وادارد.

به نوشته مقاله، پالیسی سازان امریکایی بلاخره صادقانه باید اعتراف کنند که یگانه پاسخ روشن به این سوال دخالت مستقیم برای حل معضله کشمیر بین هند و پاکستان است.

مقاله می‎افزاید، باز کردن کورگره کمشیر یگانه راه تغیر رویه پاکستان در افغانستان است.

در بخش اخیر این مقاله آمده‎است که پالیسی سازان امریکایی، باید آماده یک غور اساسی به شمول حل مسئله کشمیر باشند یا این‎که استراتژی هایشان را بر اساس قبول این واقعیت تهیه کنند که تا زمانی جلو منافع را گرفته نمی‎توانند که پاکستان و قدرت‎های دیگر منطقه آن را، در معضله افغانستان دنبال می‎کنند.

واشنگتن پست

واشنگتن پست نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان "دسترسی به آب پاک آشامیدنی در کابل به پول وابسته است".

به نوشته مقاله، در مناطق نسبتا بهتر و متمول کابل موترهای آبی رنگ دیده می‎شوند که بوتل‎های پلاستیکی آب را به سفارتخانه‎ها، دفاتر یا منازل شخصی با دیوارهای بلند می‎رسانند.

موترهای که در آن نوشته شده "آب حیات است".

ولی در بخش‎های زیاد کابل جای‎که نفوس آن به بیشتر از ۵ میلیون تن رسیده‎است، دسترسی به آب پاک آشامیدنی محدود است.

به نوشته واشنگتن پست با عدم موجودیت یک سیستم مناسب و فنی چاه کنی، مردم خود رو به حفر چاه‎ها آورده و گاه‎گاه به شکلی چاه می‎کنند که آب پاک با فاضلاب یکجا می‎شود.

XS
SM
MD
LG