لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

نامۀ وحیدی به رئیس جمهور: گروه‌های مافیایی مانع امنیت فضای سایبری می‌شوند


وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‎گوید که امنیت فضای سایبری افغانستان محفوظ نبوده و حلقات مافیایی هم نمی‎گذارد کسی برای حفاظت آن اقدام کند.

عبدالرزاق وحیدی می‎گوید، برنامه‎های برای حفاظت فضای سایبری و بیرون نمودن انترنت از انحصار پاکستان داشت، اما قبل از تطبیق آن هدف شکار حلقات مافیایی قرار گرفت.

به‌گفته وی، هنگامی‎که می‎خواست جلو این نابسمانی‎ها درین زمینه را بگیرد حلقاتی‎که به‌گفته آقای وحیدی منافع شخصی را دنبال می‎کردند در برابر وی سد واقع شدند.

آقای وحیدی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که وی مشکلات موجود در این زمینه را طی نامه سرگشاده به رئیس جمهور بیان کرده‎است.

وحیدی: بحث فضای سایبری به تک تک ما مربوط می‎شود.
وحیدی: بحث فضای سایبری به تک تک ما مربوط می‎شود.

او افزود:

"بحث فضای سایبری به تک تک ما مربوط می‎شود. هر روز به شکل غیر مستقیم به دلیل نبود فضای امن سایبری قربانی می‎دهیم. بهتر است تا این موضوع نیز جز آجندای مهم در شورای امنیت قرار گیرد."

در نامه سرگشاده عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات به رئیس جمهور گفته شده‎است که معلومات نهادهای مهم افغانستان محفوظ نبوده و ممکن برخی حلقات ویرانگر از آن استفاده نماید.

به‌گفته وی در این اواخر گزارش اسوشیتد پرس که از تماس پنهانی شماری از مقامات افغان با طالبان پرده برداشت، نمونه خوب از مصون نبودن مکلمات تیلیفونی می‎باشد.

اما مقامات افغان و طالبان گزارش‎ها در مورد تماس‎های شان با یک دیگر را به شدت رد کردند.

نگرانی عبدالرزاق وحیدی در مورد عدم مصونیت فضای سایبری افغانستان را با نجیب ننگیال سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در میان گذاشتیم.

ننگیال: تهدیدات سایبری متوجه تمامی کشورهای جهان است.
ننگیال: تهدیدات سایبری متوجه تمامی کشورهای جهان است.

وی در مورد اظهارات آقای وحیدی چیزی نگفت، اما افزود که برای حفاظت فضای سایبری این کشور اقدامات لازم صورت گرفته‎است.

او افزود:

"تهدیدات سایبری نه‌تنها به افغانستان بلکه متوجه تمامی کشورهای جهان است. ما در زمینه اقدامات لازم را انجام داده‎ایم قوانین سایبری را ساخته‎ایم که این قوانین نزدیک به عملی شدن است. ما به نظر وزیر صاحب پیشین احترام داریم، اما در مورد آن تبصره کرده نمی‎توانیم."

وظیفه عبدالرزاق وحیدی وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی به اتهام دست داشتن در فساد تعلیق شد.

هرچند وی از این اتهامات برائت حاصل کرد، اما رئیس جمهور غنی به جای وی شهزاد آریوبی را منحیث سرپرست و کاندید وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی معرفی کرد.

با این همه الهام بابر آگاه مسایل تکنالوژی معلوماتی می‎گوید که فضای سایبری هیچ کشوری به شکل کامل محفوظ نبوده، اما تأکید دارد که با انجام اقدامات لازم می‎شود سطح تهدیدات در این زمینه را کاهش داد.

به باور وی، حکومت افغانستان باید با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به مشکلات موجود رسیده‎گی کرده و خدمات مخابراتی و انترنتی در این کشور را معیاری و مصون سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG