لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

رهبران چین و هند روی بهبود روابط شان گفت‌وگو کردند


رئیس جمهور چین و صدراعظم هند موافقه کردند که دو کشور باید تلاش‌های بیشتر را برای ایجاد اعتماد دو جانبه انجام بدهند.

یک مقام بلند رتبه هند در صحبت با خبرنگاران گفته‌است، رهبران دو کشور به این باور اند که صلح در سرحدات آن‌ها اساس روابط مثبت بین دو کشور در آینده می‌باشد.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند به خبرنگاران گفت ملاقات یک ساعته رئیس جمهور چین شی جین پینگ و صدراعظم هند نریندرا مودی در رابطه با این‌که مسیر آینده روابط دو کشور چگونه باشد؟ مثمر و مؤثر بود.

به‌گفته جی شنکر این ملاقات واضح ساخت که در سطح رهبری دو کشور این نظر به‌طور جدی وجود دارد که بهبود روابط به نفع همه می‌باشد.

هفته گذشته هند سربازان خود را از بلندی دو کلام پلاتیو در کوه‌های همالیا جایی‌که سربازان چین اعمار یک سرک را آغاز کردند، به عقب کشید.

کوهای همالیا
کوهای همالیا

در اینجا از ده هفته به این‌سو قوای دو طرف مقابل یک دیگر قرار داشتند که در بحران چندین دهه بین دو کشور واضح‌ترین تهدید به شمار می‌رفت.

چین و کشور سلطنتی کوچک بوتان که دفاع خارجی آن از سوی هند صورت می‌گیرد هر دو بر این منطقه ادعای سرزمینی دارند.

جی شنکر گفت بین قدرت‌های بزرگ و همجوار اختلافات طبیعی می‌باشد، ولی مهم این است که معامله با آن باید با احترام دو جانبه و با در نظرداشت منافع مشترک صورت گیرد.

دو رهبر در ملاقات خود موافقه کردند که مقامات نظامی و امنیتی چین و هند تماس‌های نزدیک را حفظ کنند تا وضیعت دوکلام تکرار نشود.

به‌گفته وزیر خارجه هند دو رهبر بر این موضوع تأکید نمودند که صلح و ثبات در سرحدات دو کشور یک مقدمه برای رشد روابط دو کشور می‌باشد و دو طرف باید گام‌های بیشتر را در این راستا بردارند.

شی جین پینگ و نریندرا مودی در حاشیه اجلاس سران کشورهای در حال رشد به نام بریکس در شهر شیامن چین ملاقات کردند.

کشورهای بریکس عبارت از برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی می‌باشد.

در اجلاس آن‌ها مسایل مختلف از جمله اختلافات بین متحد چین در منطقه پاکستان و رقیب آن هند نیز مورد بحث قرار گرفتند.

در اعلامیه مشترکی که در پایان این اجلاس نشر شد پنج کشور موافقه کردند که همکاری در مبارزه علیه تروریزم را تقویه می‌کنند و بعضی از این سازمان‌های تروریستی را نام بردند، از جمله لشکر طیبه و جیش محمد که در پاکستان فعالیت دارند و در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نیز شامل می‌باشند.

اما به‌گفته اس جی شنکر وزیر خارجه هند در ملاقات رهبران هند و چین این موضوع مورد بحث قرار نگرفت.

XS
SM
MD
LG