لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

مظاهرۀ باشنده‌گان غور به‌خاطر اقدامات غیر قانونی رئیس امنیت ملی این ولایت!


اعضای شورای ولایتی، علمای دینی، جوانان و شهروندان غور امروز طی مظاهرۀ رئیس امنیت ملی غور را متهم به نفاق‌افگنی، باج‌گیری و دسیسه‌سازی علیه جوانان نمودند.

صدها تن از شهروندان ولایت غور به‌شمول اعضای شورای ولایتی، علما دین و جوانان، امروز برعلیه نور محمد کوهنورد رئیس امنیت ملی این ولایت دست به مظاهره زدند.

مظاهره کننده‌ها با سر دادن شعارهای ما کوهنورد را نمی‌خواهیم و کوهنورد باید غور را ترک کند، مظاهره‌‍‌شان را از دروازه شورای ولایتی آغاز الی چوک شهر فیروز کوه ادامه دادند.

تظاهر کننده‌ها رئیس امنیت ملی این ولایت را متهم به باج‌گیری، دسیسه‌سازی، نفاق‌افگنی در بین اقوام و بی‌کفایتی نمودند.

آنان همچنان بازداشت خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف را از سوی ریاست امنیت ملی یک دسیسه سازمان یافته عنوان کردند و تأکید داشتند که در صورت برطرف نشدن آقای کوهنورد و رها نساختن سرپرست ریاست معارف به مظاهره‌شان ادامه خواهند داد.

عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور که در جمع این مظاهره کننده‌ها بود می‌گوید:

"ما ضمن این که بازداشت سرپرست معارف را نفرین می‌کنیم از دولت مرکزی می‌خواهیم تا هر چه عاجل رئیس امنیت ملی را که دسیسه‌سازی می‌کند برطرف و به پنچه قانون بسپارد، زیرا این یک آدم دسیسه‌ساز و تفرقه‌انداز است و هیچ سودی به امنیت این ولایت ندارد."

از سوی هم محمد هاشم فیضی عضو شورای ولایتی غور نیز تأکید می‌کند که آنان برای هیچ فرد اجازه سوء استفاده از چوکی دولت را نمی‌دهند و خواهان برکناری افراد دسیسه‌ساز هستند.

او گفت:

"هر کسی که بخواهد از چوکی دولت استفاده سوء کند و علیه مردم دسیسه بسازد قابل قبول ما نیست و گرفتاری رئیس معارف نیز یک دسیسه بوده و آرزو داریم تا افراد دسیسه‌گر را دولت مرکزی هر چه عاجل مجازات و به پنجه قانون بسپارد."

با این حال شماری از جوانان که در این راه پیمایی شرکت ورزیده بودند نیز با صدور قطعنامه هشدار دادند که در صورت عدم توجه حکومت مرکزی به خواست آنان آن‌ها دست به حرکت‌های گسترده‌تر مدنی خواهند زد.

او گفت:

"نور محمد کوهنورد رئیس امنیت ملی از روز که آمد بدون تفرقه اندازی و توهین به مردم و متنفذین غور کار نداشته و به تازه دست به یخن رئیس معارف که یک جوان پاک است انداخته که قابل قبول ما نمی‌باشد و اگر از غور بیرون نشود ما هر روز به حرکت‌های خود ادامه خواهیم داد و تا زمانیکه دولت صدای ما را نشنود آرام نمی‌شینیم و داد خواهی می‌کنیم."

در همین حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می‌گوید رئیس امنیت ملی بدون در اطلاع گذاشتن ولایت دست به بازداشت سرپرست ریاست معارف این ولایت زده است و آنان تا هنوز هیچ اطلاع مبنی بر علت بازداشت آقای مبارز از سوی امنیت ملی دریافت نکرده‌اند.

او گفت:

"دور روز قبل امنیت ملی سرپرست معارف را بدون هماهنگی ولایت دستگیر نموده است و تا هنوز هیچ مکتوب که نشان دهد که آقای مبارز به کدام جرم بازداشت شده‌است به ولایت از طرف امنیت ملی نرسیده‌است."

خواستیم تا نظر آقای کوهنورد را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

همزمان با راه پیمایی گسترده که برعلیه رئیس امنیت ملی غور در شهر فیروزکوه راه اندازی گردیده‌است در ولسوالی‌های ساغر، دولینه، تولک و شهرک نیز مردم دست به راه پیمایی زدند و خواهان رهایی سرپرست ریاست معارف و به محاکمه کشانیدن رئیس امنیت ملی شدند.

رئیس امنیت ملی دو روز قبل خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف غور را پس از آن‌که به دفترش خواسته بود گفته می‌شود که به اتهام پرداخت معاشات معلمین در ساحات نا امن بازداشت کرده‌است و تا هنوز در قید به سر می‌برد.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG