لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

نگرانی از ادامۀ غصب زمین‎ها در افغانستان و برجا ماندن آن به‌عنوان یک چالش!


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان، برخی فعالان مدنی و مردم عام می‎گویند که هنوز هم غصب زمین‎ها درین کشور ادامه دارد.

آنان از حکومت می‎خواهند تا در خصوص جلوگیری از غصب زمین‎ها و پسگیری دوباره زمین‎های غصب شده از نزد غاصبین اقدامات جدی نماید.

غصب زمین‎ها به طریقه‎ها و نام‎های مختلف مانند شهرک‎ها در افغانستان اعضای کمیسیون مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه، برخی فعالان مدنی و شماری از مردم عام را نگران ساخته‎است.

شهزاده شاهد یک عضو کمیسیون مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که مبارزه حکومت در برابر غاصبین زمین قربانی مصلحت‎های سیاسی شده و روند غصب زمین‎ها هنوز هم در کشور ادامه دارد.

شهزاده ساهد
شهزاده ساهد

وی افزود:

"غصب زمین در افغانستان یک موضوع بسیار خطرناک است. میان حکومت و مردم فاصله ایجاد کرده‎است و در ۱۶ سال گذشته زمین‎ها با بسیار بی‌رحمی به نام شهرک غصب شده و روند غصب زمین‎ها هنوز هم ادامه دارد."

آقای شاهد از حکومت می‎خواهد که در پسگیری زمین‎های غصب شده اراده‌اش را قوی ساخته و تلاش‌هایش را شدت بخشد.

هرچند در مورد تمام زمین‎های غصب شده در افغانستان ارقام دقیق در دست نیست، اما اداره مستقل اراضی می‎گوید یافته‎های آنان نشان می‎دهد که یک ۱،۳ میلیون جریب زمین در ۳۰ ولایت افغانستان غصب شده‎است.

غلام حسین رحمانی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که بیشتر زمین‎های غصب شده در ولایات کابل، ننگرهار، کندهار، بلخ و هرات می‎باشد.

وی افزود:

"در آن زمان‎که احصائیه جمع‌آوری شده‎است از سوی ۱۵۸۳۱ تن حدود ۱،۳ میلیون جریب زمین دولتی در ۳۰ ولایت افغانستان غصب شده‎است که تا ولسوالی‎ها و قریه‌جات می‎رسد و غاصبین کته‌گوری شده‎اند."

تلاش کردیم تا از ادارات مربوط و منابع مؤثق معلومات به دست بیاوریم که این زمین‎ها از سوی کی‎ها غصب شده و آیا در حال حاضر هم غصب زمین‎ها جریان دارد یا نه؟ اما هیچ‌کس حاضر به صحبت درین مورد نگردیده و ارقام هم ارائه نکردند.

اما رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری هرچند از کدام شخص خاص نام نمی‎برد، اما می‎گوید که در غصب زمین‎ها بعضی از وزیران، وکلا، رهبران و گروه‎های سیاسی دست دارند.

سید حسین فخری
سید حسین فخری

سید حسین فخری رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت، متأسفانه حکومت تا حال نتوانسته‎است که با غاصبین بزرگ برخورد جدی کرده و آنان را به پنجه قانون بسپارد.

فخری افزود:

"در غصب زمین‎ها وکیل، وزیر، رهبران و جناح‎های سیاسی متأسفانه دخیل اند و متأسفانه تا حال دولت و مراجع مسئول قادر به این نشده‎است که غاصبین بزرگ را به پنجه قانون بسپارد."

درین حال اداره مستقل اراضی افغانستان می‎گوید که برای پسگیری زمین‎های غصب شده تلاش‎های زیاد را انجام داده‎است.

رئیس جمهور غنی در ماه عقرب سال گذشته در سومین کنفرانس ملی شهری روی جلوگیری از غصب زمین‎ها و پسگیری زمین‎های غصب شده تأکید کرد.

محمد اشرف غنی گفته بود که حکومت سال آینده روی مسئله زمین‎های غصب شده تمرکز بیشتر خواهد کرد و تأکید کرد که تا حال حدود ۴۰۰ هزار جریب زمین از نزد غاصبین پس گرفته شده‎است.

پس از این اظهارات وزارت داخله افغانستان نیز گفته بود که مطابق به دستور رئیس جمهور جلو غصب صدها جریب زمین را گرفته‎است.

دو تن از باشنده‎گان شهر کابل می‎گویند که بیشتر زمین‎ها در مناطق مختلف ولسوالی‎های ده سبز و بگرامی کابل غصب شده‎است.

آنان افزودند:

"بسیار زمین‎ها در کابل غصب شده‎اند، در ولسوالی‎های بگرامی و ده سبز، در منطقه پلچرخی، دشت برچی و دشت چمتله تعداد زیاد زمین‎ها غصب شده‎است هر کسیکه زورش رسیده زمین‎های دولتی را غصب کرده‎اند."

"زمین‎های را که مردم غصب کرده‎اند، حکومت باید به هر شکلی که می‎شود آن را دوباره پس گیرد."

ارزگان
ارزگان

اداره مستقل اراضی افغانستان می‎گوید که غصب زمین‎ها در اواخر حکومت نجیب‌الله آغاز گردیده و در پانزده سال گذشته گسترش یافته و این مسئله جلو تطبیق پروژه‎های بزرگ در افغانستان را گرفت.

غلام حسین رحمانی سخنگوی این اداره می‎گوید که در جمع غاصبین زمین، بزرگان قومی، شماری از مقامات فرصت طلب دولتی، افراد با نفوذ در منطقه و همچنان برخی از افسران پولیس ملی و اردوی ملی شامل اند که از سوی مقامات حکومتی در کابل حمایت می‎گردند.

هرچند مقامات وزارت دفاع دخیل بودن کارمندان این وزارت را در غصب زمین‎ها رد و یا تائید نمی‎کند، اما می‎گویند که این وزارت متعهد است تا در برابر غاصبین زمین مبارزه جدی نماید.

درین حال خان زمان امرخیل رئیس شبکه مبارزه با فساد در افغانستان از تلاش‎های کند حکومت در برابر غاصبین انتقاد می‎کند.

آقای امرخیل از سارنوالی و محاکم خواست تا از جرأت کار گرفته و نام‎های کسانی را افشا سازد که به‌گفته وی زمین‎های دولتی را غصب کرده‎اند.

وی افزود:

"سارنوالی و محاکم باید از جرأت کار گرفته و نام کسانی را افشا نمایند که در غصب زمین‎ها دست دارند با این کار مردم در برابر غاصبین که دست به این اقدام می‎زنند در عقب حکومت ایستاده می‎شوند."

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که در شورای عالی حاکمیت قانون پیشنهاد شده‎است تا برای مبارزه جدی و مفید در برابر غاصبین زمین یک محکمه اختصاصی ایجاد گردد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"شورای عالی حاکمیت قانون در راستای مبارزه با پدیده غصب زمین پیشنهاد کرده‎است که محکمه اختصاصی هم درین بخش ایجاد شود تا به صورت مؤثر بتواند با عاملان غصب زمین مبارزه کند."

این در حالیست که اداره مستقل اراضی افغانستان نیز می‎گوید که به‌خاطر جلوگیری از غصب و پسگیری زمین‎های غصب شده یک مقرره جدید را ترتیب کرده‎است که پس از انفاذ آن غاصبین زمین به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی می‎کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG