لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

کاروان زهر

صالح: ۱۲۶۰ کیلو گرام چرس در لوگر کشف و ضبط شده‌است

آخرین رویداد این هفته نیز این که، نیروهای اردوی ملی ۱۲۶۰ کیلو گرام چرس را در منطقه التمور ولایت لوگر کشف و ضبط کردند.

سلیم صالح سخنگوی والی لوگر به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، چرس مذکور بالای شترها بار بود و قاچاقبران قصد داشتند آن را از لوگر به ولایات همجوار قاچاق کنند.

او گفت:

"در ولایت لوگر نیروهای اردوی ملی ۱۲۶۰ کیلو گرام چرس را کشف و ضبط کردند که قاچاقبران آن را با استفاده از شترها از ولایت ننگرهار آورده بودند و می‌خواستند آن را از طریق لوگر به ولایات همجوار قاچاق کنند."

تا حال کسی به اتهام قاچاق این مواد بازداشت نشده‌است.

چندی پیش نیز نیروهای امنیت ملی ده‌ها کیلو گرام تریاک را هنگام قاچاق در منطقه دبره ولسوالی چرخ ولایت لوگر کشف کرده بودند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سازمان جهانی صحت در مورد تاثیرات روانی مواد مخدر درافغانستان اجلاس برگزار کرد

تعدادی از معتادان مواد مخدر
تعدادی از معتادان مواد مخدر

سازمان جهانی صحت WHO، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد (UNODC)، اتحادیه اروپا (EU) و جاپان درحاشیه ۶۷ مین اجلاس کمسیون مواد مخدر ملل متحد درویانا یک نشست جانبی به سطح عالی درباره مشکلات روانی ناشی از استفاده از مواد مخدر درافغانستان برگزار کردند.

دراین نشست زیرعنوان " "تعمیق بحران: سلامت روان و اختلالات مصرف مواد که جامعه افغانستان را فلج می کند" ۱۴۰ نفر حضوری وآنلاین اشتراک کردند.

اعضای هیئت سخنران نظریات خود را دربارۀ چگونگی رسیدگی به کمبودی های دسترسی به خدمات مربوط به سلامت روانی واختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر درافغانستان شریک کردند.

اعضای هیئت بر اقدامات همآهنگ دربرابر تبعیض وننگین دانستن افراد مبتلا به اعتیاد مواد مخدر ومشکلات سلامت روانی تاکید کردند.

دراین بحث به کمبودی ها دربخش وقایه وعلاج و کمبودکادر طبی متخصص نیز اشاره شد.

به اساس یک گزارش ملل متحد که درسال ۲۰۲۳ نشر شد تقریبا چهار ملیون نفر درافغانستان از مواد مخدراستفاده می کنند.

انتونی بلینکن: جهان به شکل بی سابقه شاهد افزایش استفاده از مواد مخدر کیمیاوی است

 انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

ایالات متحده امریکا یک صد و هفتاد میلیون دالر را برای مبارزه با مواد مخدر کیمیاوی در جهان اختصاص داد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست سالانه کمیسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت که جهان به شکل بی سابقه شاهد افزایش استفاده از مواد مخدر کیمیاوی است و این ماده جان انسانهای بیشتر را میگیرد.

وزیر خارجه امریکا هنگام سخنرانی در نشست این کمیسیون گفت که گروههای جرمی با قاچاق تیزابها زمینه تولید مواد مخدر را فراهم میسازند و مواد مخدر قاچاق شده از سوی همین گروهها جان میلیونها انسان را میگیرد.

بلینکن تاکید کرد که هیچ کشور به تنهایی نمیتواند با خطر مواد مخدر مبارزه کند، از همین رو ایالات متحده امریکا در سال جاری میلادی ۱۷۰ میلیون دالر را برای مبارزه با آن در جهان اختصاص میدهد.

ایالات متحده امریکا سال گذشته با تشکیل ائتلاف جهانی مبارزه با مواد مخدر کیمیاوی، یک صد میلیون دالر را برای مبارزه با این نوع مواد مخدر اختصاص داده بود.

گزارش: دهقانان در افغانستان بیش از یک میلیارد دالر درآمد از فروش تریاک را از دست دادند

آرشیف - کشت کوکنار در ولایت هلمند
آرشیف - کشت کوکنار در ولایت هلمند

سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که پس از آنکه طالبان کشت کوکنار را در افغانستان منع کردند، دهقانان بیش از یک میلیارد دالر درآمد از فروش تریاک را از دست دادند.

دفتر ملل متحد در امور مبارزه با مواد مخدر و جرایم امروز یکشنبه گفت، زمانی که طالبان در تابستان سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت بازگشتند، این کشور بزرگترین تولید کنندۀ تریاک در جهان بود.

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان طی فرمانی در ماه حمل سال گذشته، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد.

در گزارش ملل متحد آمده که این اقدام طالبان به صدها هزار دهقان و کارگر روز مزد ضربۀ سنگین بود؛ کسانیکه متکی به کار و بار تریاک و تولید مواد مخدر بودند.

بر اساس گزارش، پس از ممنوعیت بر کشت کوکنار در افغانستان، زرع کوکنار در این کشور ۹۵ درصد کاهش یافته است.

پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان، مقام‌های جمهوری مخلوع گفته بودند که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر عمدتاً در مناطق ناامن و تحت کنترل طالبان صورت می‌گیرد.

دفتر بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ گفته بود که طالبان بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی ۴۰۰ میلیون دالر از تجارت مواد مخدر عاید به دست آورده بودند.

توماس وست: روش طالبان برای جلوگیری از کشت کوکنار با اعتبار و مهم است

تخریب مزارع کوکنار از سوی طالبان - عکس از آرشیف
تخریب مزارع کوکنار از سوی طالبان - عکس از آرشیف

توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان که در جریان سفر به بریتانیا و امارات متحد عربی می‌باشد، روش طالبان را برای جلوگیری از کشت کوکنار با اعتبار و مهم خوانده است.

وست شام دیروز چهارشنبه در توییتر خود نوشت که کشورهای جهان و منطقه در یک افغانستان پاک از مواد مخدر منافع مشترک دارند.

طبق یک فرمان ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان که سال گذشته صادر شد کشت کوکنار و دیگر مواد مخدر در افغانستان ممنوع اعلان شد.

نظر به گزارش‌ها در ولایات جنوبی و شرقی افغانستان با وصف این ممنوعیت یک تعداد دهقانان کوکنار کشت کرده و دلیل آن را نداشتن کشت بدیل خوانده اند.

اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در بهار سال جاری گفت در سال ۲۰۲۲ در ساحات وسیع زمین‌ها در افغانستان کوکنار کشت شده بود، اما طالبان در آنوقت راپور ملل متحد را رد کردند.

شفاخانه ۴۰ بستر تداوی معتادین در دایکندی افتتاح شد

مراسم افتتاح شفاخانه چهل بستر برای معتادان در ولایت دایکندی
مراسم افتتاح شفاخانه چهل بستر برای معتادان در ولایت دایکندی

شفاخانه ۴۰ بستر تداوی معتادین امروز چهارشنبه در ولایت دایکندی افتتاح شد.

مقام‌های طالبان در ولایت دایکندی می‌گویند که شفاخانه معتادین این ولایت به همکاری وزارت صحت عامه حکومت طالبان از ۲۰ بستر به ۴۰ بستر افزایش یافته است.

حیدر وکیل‌زاده رئیس شفاخانه معتادین دایکندی در محفل افتتاح به خبرنگاران گفت که در یک سال گذشته به دلیل کمبود بودجه، نبود جای و افراد مسلکی هیچ نوع فعالیت نداشتند.

به گفته او، بیشتر از ۴۸ هزار معتاد در ولایت دایکندی وجود دارد که ۱۵ درصد آنرا زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

یک تن با ۱۴ کیلوگرام تریاک در نیمروز دستگیر شد

آرشیف
آرشیف

یک مقام محلی طالبان در نیمروز می‌گوید که یک تن با ۱۴ کیلوگرام تریاک دیشب در این ولایت دستگیر شد.

مفتی حبیب الله الهام سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفت که این فرد می‌خواست تریاک را به ایران انتقال دهد.

آقای الهام روز گذشته گفته بود که یک تن دیگر به اتهام انتقال ۴۰ کیلوگرام تریاک به ایران در ولسوالی کنگ نیمروز بازداشت شده است.

پیش از حاکم شدن دوباره طالبان بر افغانستان، گزارش هایی وجود داشت که تریاک در مناطق تحت کنترل طالبان به پیمانۀ وسیع کشت شده و مواد مخدر منبع اصلی درآمد آنها بوده است.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در اوائل ماه اپریل یعنی حدود دو ماه پیش طی فرمانی کشت کوکنار را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

نیشتر زدن و جمع آوری حاصلات کوکنار در ولایت‌های جنوبی افغانستان آغاز شده است

جمع آوری حاصلات کوکنار در ولایت‌ کندهار
جمع آوری حاصلات کوکنار در ولایت‌ کندهار

برخی از مردم محلی می‌گویند که نیشتر زدن و جمع آوری حاصلات کوکنار در ولایت‌های جنوبی افغانستان آغاز شده است.

یکی از این ولایت‌ها کندهار است که به گفته برخی از مردم و دهقانان محلی در آن کوکنار به پیمانۀ وسیع کشت شده و هزاران نفرِ بی‌کار اکنون مشغول نیشتر زدن کوکنار شده اند.

باشندگان این ولایت، وضعیت ناگوار اقتصادی و خشکسالی را از عوامل کشت کوکنار می‌دانند.

در همین حال، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی کشت کوکنار را در افغانستان ممنوع اعلام کرده است.

در این فرمان که امروز منتشر شد آمده است که با افراد متخلف مطابق شریعت برخورد خواهد شد.

در فرمان همچنان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور منع شده است.

رهبر طالبان کشت کوکنار در افغانستان را ممنوع کرد

کشت کوکنار در ولایت کندهار
کشت کوکنار در ولایت کندهار

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان طی یک فرمان کشت کوکنار در افغانستان را ممنوع کرد.

این فرمان را که ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز در صفحه توییترش نشر کرده در آن آمده که از تاریخ صدور این حکم هیچ دهقان حق کشت کوکنار را ندارد.

در فرمان گفته شده دهقانانی که در زمین‌های شان کوکنار کشت کنند، کشت شان تخریب و آنها به مراجع عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

رهبر طالبان در این فرمان خرید و فروش، صادرات و واردات هر نوع مواد نشه آور را نیز ممنوع کرده است.
این در حالیست که قبلاً حکومت طالبان گفته بود، تا زمانیکه کشت بدیل به دهقانان فراهم نشود، از کشت کوکنار در افغانستان جلوگیری نمی‌کند.

سازمان ملل متحد ارزش تولید ناخالص مواد مخدر در افغانستان را در یک سال گذشته بین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و دو میلیارد و هفت صد میلیون دالر تخمین کرده.

اداره ملل متحد در امور مبارزه با مواد مخدر و جرائم در تازه ترین گزارش خود نوشته که کار و بار مواد مخدر در افغانستان هنوز هم بزرگترین فعالیت اقتصادی غیرقانونی در این کشور می‌باشد.

به اساس ارقام این اداره در سال ۲۰۲۱ در کشت کوکنار در افغانستان در مقایسه با یکسال قبل آن ۲۱ درصد کاهش آمد ولی باز هم در این سال بر تقریباً ۱۷۷ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود.

وزارت داخله طالبان: روند جمع آوری معتادین در کابل تسریع شده است

آرشیف، شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل
آرشیف، شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل

وزارت داخله طالبان می‌گوید، روند جمع آوری معتادین مواد مخدر در کابل تسریع شده است.

این وزارت دیروز (شنبه ۲۹ عقرب) در اعلامیه‌ای گفت که در یک هفته گذشته، بیش از ۲۷۰۰ معتاد به مواد مخدر از مناطق مختلف شهر کابل جمع آوری و برای تداوی به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

به اساس این اعلامیه، تلاش‌ها برای یافتن راه‌های مناسب برای آسایش معتادین ادامه دارد.

اما وزارت داخله طالبان نگفته که این معتادین در کدام شفاخانه‌ها تداوی می‌شوند، درمان آنها چقدر طول می‌کشد و مصارف علاج آنها از سوی کی پرداخت می‌شود؟

دو تن هنگام قاچاق ۴۸ کیلوگرام چرس در خوست دستگیر شدند

آرشیف، بازداشت دو تن هنگام قاچاق چرس در خوست
آرشیف، بازداشت دو تن هنگام قاچاق چرس در خوست

دو تن هنگام قاچاق نزدیک به ۵۰ کیلوگرام چرس در خوست دستگیر شدند.

۴۸ کیلوگرام چرس که در یک موتر جاسازی شده و قرار بود از یک ولایت همجوار به شهر خوست قاچاق شود، هنگام تلاشی وسایط توسط پولیس کشف و ضبط شد.

دفتر رسانه‌های معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که افراد دستگیر شده پس از تحقیقات ابتدایی به سارنوالی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر معرفی شدند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG