لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

سرپرست ریاست معارف غور: در ریاست امنیت با من بد رفتاری شده‌است


خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف غور ‌می‌گوید، حوالی صبح روز دوشنبه هفته قبل مقامات ریاست امنیت ملی غور به بهانه این‌که با من ملاقات تعارفی دارند ابتدا مرا به این اداره خواسته و بعداً بازداشت کردند.

آقای مبارز که دو شب را در نظارت خانه ریاست امنیت ملی سپری نموده ادعا می‌کند که بازداشت وی از سوی ریاست امنیت ملی سلیقه‌ای بوده و در زمانی صورت گرفته که وی جواب رد بر خواست‌های رئیس این اداره داده‌است.

وی افزود:

" رئیس امنیت ملی همراه ما دعوا زمین داشت در ولسوالی‌های لعل و سرجنگل و تولک و هم چنان در مورد شهرک معلمین برای ما مشکلات ایجاد کرد و مرا اخطار داد و همچنان از من خواست تا ماهانه مبلغ سه لک افغانی برایش بپردازم در غیر آن گفت برایت مشکل ایجاد می‌کنم."

سرپرست ریاست معارف غور گفت، تنها دلیلی که ریاست امنیت ملی برای بازداشت وی گفته است پرداخت ۱۷ میلیون افغانی معاشات پرسونل معارف در ساحات نا امن بوده‌است که بر اساس فیصله شورای وزیران صورت گرفته‌است.

وی گفت:

" این آدم گفته است به دلیل که رئیس معارف ۱۷ میلیون افغانی معاش معلمین را در ساحات ناامن توزیع کرده‌است که این کار هم به اساس فیصله شورای وزیران که رئیس عمومی امنیت ملی هم در آن امضا کرده‌، صورت گرفته‌است."

آقای مبارز ادعا می‌کند، ضمن این‌که گرفتاری وی خلاف قانون بوده، در نظارت خانه امنیت ملی مورد اهانت، شکنجه و لت و کوب قرار گرفته‌است.

وی از حکومت می‌خواهد تا افرادیکه با وی بد رفتاری نموده‌اند را مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد:

" در امنیت ملی مرا به زیر خانه‌ها بردند و لت و کوب کردند و با مشت و لگد و قنداق مرا زدند، مرا توهین کردند و بعداً بردند به یک خانه که زنجیرها و ریسمان‌ها آویزان کرده بودند و گفتند تو را به سقف خانه آویزان می‎کینم."

با این حال فعالین مدنی در غور نیز عملکرد ریاست امنیت ملی را در برابر سرپرست ریاست معارف محکوم می‌کنند و خواهان پی‌گیری این قضیه هستند.

عبدالکریم اطمینان و نذیر نصرت دو تن از فعالین مدنی می‌گویند:

" از نگاه قانونی ریاست امنیت باید رویدادهای جنگی را بررسی کند و اگر رئیس معارف مشکل هم داشت باید به سارنوالی ملکی سپرده می‌شد و نباید دو شب به امنیت ملی زندانی می‌گردید. این همه خلاف قانون بوده که از سوی ریاست امنیت ملی غور صورت گرفته است و آرزومندیم تا در زمینه توجه لازم صورت گیرد و رئیس امنیت را تبدیل کنند."

با این حال دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر در غور هر نوع برخورد تهدید آمیز و لت و کوب را در برابر متهمین خلاف قانون می‌خواند.

مبارک شاه رضایی رئیس این دفتر در صحبت تلیفونی به رادیو آزادی می‌گوید، برخوردهای توهین آمیز در برابر متهمین و زندانیان خلاف قانون بشری بوده، نیاز است تا در قضیه آقای مبارز توجه صورت گیرد:

" هیچ کس حق برخورد نا درست با زندانیان و توقیف شده‌ها را ندارد این یک کار خلاف حقوق بشری است و اگر صورت گرفته است، باید بررسی گردد."

خواستیم تا نظر ریاست امنیتی ملی را نیز داشته باشیم اما مقامات این ریاست حاضر به مصاحبه نشدند.

خلیل احمد مبارز سرپرست ریاست معارف غور پنج روز قبل توسط ریاست امنیت ملی این ولایت بازداشت و بعد از ظهر دیروز به ضمانت رها گردید.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG