لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

مقامات: باشندگان ولسوالی درزاب در جنگ میان داعشیان و طالبان گیر مانده‌اند


مقامات جوزجان می‌گویند، در اثر جنگ‌های شدید بین گروه‌های داعش و طالبان، راه ولسوالی درزاب این ولایت مسدود شده‌است.

به گفته مقامات این ولایت، چهار روز می‌شود باشندگان ولسوالی درزاب جوزجان از چهار طرف در محاصره جنگجویان داعش و طالبان قرار گرفته و راه رفت و آمد آنان به شهر شبرغان نیز به کلی مسدود شده‌است.

حفیظ الله ندرت عضو شورای ولایتی جوزجان نا وقت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که باشندگان درزاب حتی مریضان عاجل شان را هم از چهار روز به این طرف نتوانسته اند به شفاخانه شبرغان انتقال دهند.

بگفته این عضو شورای ولایتی جوزجان، از چهار روز بدین‌سو جنگجویان داعش و طالبان بین خود درگیر شده‌ و می‌خواهند برای انتقام و فشار بالای یکدیگر افراد ملکی را در مسیر راه گروگان گیرند.

وی گفت:

"بین داعش و طالبان اختلافات جدی وجود دارد. بعضی اوقات که متحد می‌شوند و در مقابل نیروهای دولتی می‌جنگند به این معنی نیست که طالب و داعش با هم برادر باشند. همه وقت به کمین یکدیگر اند. از این بابت مردم ملکی آسیب می‌بینند."

شماری از باشندگان ولسوالی درزاب که در شهر شبرغان بسر می‌برند و از خانه های شان دور اند در صحبت با رادیو آزادی ادعا کردند که تنها مخالفین دولت نیستند که مردم را اذیت و آزار می‌کنند، بلکه پولیس‌‎ محلی نیز به بهانه های مختلف از مردم پول می‌گیرند.

باز محمد داور سرپرست ولسوالی درزاب که چند ماه می‌شود در شهر شبرغان بسر می‌برد، به رادیو آزادی گفت که نیروهای موجود دولتی در محدودۀ ساختمان های قوماندانی امنیه و ولسوالی محاصره مانده‌اند.

داور گفت، ادارات دولتی به شمول مکاتب در ولسوالی درزاب در حال حاضر غیر فعال اند.

وی افزود:

"وضعیت درزاب بسیار وخیم و نگران کننده‌است، چند نفر که به شمول سرپرست قوماندانی امنیه و ۳۵ تن از نیروهای اردوی ملی، خیزش مردمی و پولیس محلی موجود اند که آن‌ها از تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه بیرون برآمده نمی‌توانند. تمام اطراف مرکز ولسوالی درزاب به دست داعش و طالبان است."

بگفته سرپرست ولسوالی درزاب، خدمات صحی در این ولسوالی وجود ندارد و قیمت مواد خوراکه نیز دو چند افزایش یافته‌است. وی وضعیت در این ولسوالی را فاجعه بار خواند.

در همین حال لطف الله عزیزی والی جوزجان روز جمعه گذشته در برنامه ولایت به ولایت رادیو آزادی با تائید این همه نا امنی‌ها در ولسوالی‌های درزاب، قوش تپه و ولسوالی‌های نا آرام پنجگانه آقچه از حکومت مرکزی خواست تا با راه اندازی یک عملیات وسیع و گسترده جلو فعالیت جنگجویان داعش و طالبان را در این ولایت بگیرد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG