لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

نیویارک تایمز: هرج و مرج در ۱۸ سنبله به یک عنعنه سالانه در کابل مبدل شده‌است


فراگیری خشونت در سرک و کوچه‎های شهر کابل بار دیگر یاد سالانه جنگ‎های داخلی را تازه می‎کند.

روزنامه نیویارک تایمز در مقاله تحت این عنوان می‎نویسد هرج و مرج و بی نظمی در نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) به یک عنعنه سالانه مبدل شده و در این روز شهر کابل شاهد صحنه‎های بود که در آن کنترول حکومت خیلی اندک به نظر می‎رسید.

جوانان مجهز با چاقو و ماشنیدار کلاشینکوف بر سرک‎های شهر کابل برآمده با فیرهای هوایی باشنده‎های شهر را نگران ساختند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، بجای این که از روز نهم سپتمبر به مثابه یک روز تاریخی یاد شود، زیرا، در این روز سال ۲۰۰۱ میلادی احمد شاه مسعود قوماندان ضد طالبان از سوی شبکه القاعده به قتل رسید، این روز، سال به سال به یک روز نمایش قدرت از سوی آشوبگران طرفدار مسعود مبدل شده‎است.

نیویارک تایمز درین مقاله می‎نویسد، ایجاد هرج و مرج در سرک‎ها نشان می‎دهند که رهبری سیاسی افغانستان در شهر کابل هم بر گروه‎های غیر دولتی نفوذ و کنترول ندارد.

روزنامه می‎نویسد، پولیس در این روز از کنترول وضعیت عاجز بود.

وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید، فیرها ۵ زخمی بجا گذاشته و حوادث ترافیکی موترها سه کودک را زیر گرفتند.

سخنگوی وزارت امور داخله گفت، در این ارتباط شش نفر دستگیر و پولس در جستجوی تعدادی دیگر است.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه این مقاله می‎نویسد، حکومت ائتلافی رئیس جمهور اشرف غنی که بر ضد او چندین بار مظاهراتی صورت گرفته، در کسب یک موقف مشترک با گروه‎های شمال به مشکلات رو به رو است.

اکثراً، به رئیس جمهور اشرف غنی که یک تکنوکرات بوده و بیشتر زنده‎گی خود را در غرب سپری کرده، به این دیده می‎نگرند که او چنان غرق برنامه‎های اصلاحی خود است که به تهدید تنش‎های روز افزون سیاسی هیچ توجه ندارد.

به نوشته نیویارک تایمز در همین روز که شهر کابل را بی نظمی فرا گرفته بود، غنی در دفتر سازمان ملل متحد روی پروژه‎های بازسازی و کمکی بحث و گفتگو می‎نمود.

رئیس جمهور غنی شام همان روز ذریعه هلیکوپتر برای یک سفر کاری به قزاقستان به میدان هوایی کابل رفت.

تورنتو سن

روزنامه تورنتو سن در یک مقاله به مسئله ترجمانان افغان توجه را جلب کرده که در افغانستان با نیروهای کانادایی کار می‎کردند.

جو وارمینگتن نویسنده مقاله روزنامه تورنتو سن می‎نویسد، خبر خوب این است که صدراعظم کانادا اکنون مبارزه ما را درک کرده که می‎خواهیم زنده‎گی ترجمانان افغان را نجات دهیم.

اما به گفته او خبر بد این است که صدراعظم کانادا خود نمی‎خواهد که درین کار مداخله کند.

تورنتو سن در ادامه این مقاله می‎نویسد، طالبان و داعش ده‎ها ترجمان افغان را تعقیب می‎کنند، و آن‎ها و خانواده‎های شان را به مرگ تهدید می‎نمایند.

به این معنی که تندروان ترجمانانی را تهدید می‎کنند که ما آن‎ها را در افغانستان رها کرده به آن‎ها پشت کرده‎ایم.

به نوشته روزنامه، حداقل کاری را که ما برای آن‎ها انجام داده می‎توانیم، این است که به درخواست‎ها آن‎ها و خانواده‎های شان کمک کنیم تا به طور قانونی وارد کانادا شوند.

XS
SM
MD
LG