لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

وضعیت یک طفل ۷ ساله روهینگیا که از آتش نظامیان میانمار زنده مانده‌است


با تشدید خشونت‎ها در ایالت راخین میانمار و بیجا شدن شماری زیادی از مسلمانان روهینگیا، تعدادی زیاد ازین مسلمانان به کشور همسایه بنگله دیش فرار نموده‎اند.

در یکی از شفاخانه‎های شهر ساحلی بنگله دیش که در آن زخمی‎های روهینگیا تداوی می‎شوند، حالات خیلی ناگوار است و شمار مریضان بیشتر از آنچه این شفاخانه گنجایش آن را دارد.

یک پسر هفت ساله روهینگیا روی یک توشک فرسوده بر زمین در یکی از شفاخانه‎های حکومتی بنگله دیش افتاده‎است.

یک مرمی نیروهای حکومتی میانمار هفته گذشته بر سینه این پسر کوچک اصابت کرده بود و زخمش حالا پیچانده شده‎است.

این پسر هفت ساله یکی از ۸۰ زخمی است که اکثر آن‎ها مردان اند و در یک شفاخانه شدیداً مزدحم یک منطقه ساحلی بنگله دیش تداوی می‎شوند.

بنگله دیش
بنگله دیش

در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیا از اثر خشونت‎های دو هفته یی و تخطی‎های درازمدت از ایالت راخین برما فرار نموده و به همین منطقه ساحلی بنگله دیش پناه آورده‎اند.

این پسر هفت ساله جوانترین زخمی از جمله شش تنی است که مرمی خورده‎اند و خبرنگار آژانس خبری اسوشیتد پرس با آن‎ها صحبت کرده‎است.

ابو طاهر پدر این پسرک می‎گوید، سربازان اردوی میانمار آغاز به آتشباری کردند و پسرش را افتاده در زمین یافت.

با افزایش تلاطم‎ها و خشونت‎ها در ایالت راخین، این پدر و پسر هفت ساله اش تماس با اعضای دیگر خانواده را از دست داده، از سرحد گذشته و به بنگله دیش آمدند.

این پدر حال برای صحت پسرش دعا می‎کند.

شفاخانه صدر یکی از مراکز عمده در منطقه کاکس بازار بنگله دیش است و در بهترین حالت ۲۰ داکتر در آن برای تداوی صدها مریض تلاش می‎کنند، ولی در حال حاضر این شفاخانه شدیداً مزدحم است و داکتران آن با بیشتر از دو چند مریضان معامله می‎کنند که این شفاخانه گنجایش آن را دارد.

مهاجرین میانمار
مهاجرین میانمار

این اولین بار است که داکتران این شفاخانه با زخمی‎های مرمی خورده و چاقو خورده مواجه می‎شوند.

شمار زیادی از زخمی‎های روهینگیا به همین شفاخانه منتقل می‎شوند.

رئیس این شفاخانه می‎گوید، ما هرگز چنین جراحات شدید و هولناک را ندیده‎ایم.

خشونت‎ها در ۲۵م ماه اگست در ایالت راخین میانمار که مسلمانان روهینگیا در آن زنده‎گی می‎کنند، زمانی شدت گرفت که شورشیان روهینگیا بر مراکز پولیس و شبه نظامیان میانمار حمله نموده و دلیل این حملات را حفظ اقلیت مسلمان روهینگیا و نجات آن‎ها از شر اکثریت بودیست در این کشور خواندند.

اردوی میانمار در پاسخ به این حملات شورشیان روهینگیا، آنچه را آغاز کرد که عملیات برای محو شورشیان روهینگیا می‎خواند.

بر اساس معلومات پناهجویان روهینگیا در بنگله دیش، اردوی میانمار مردم ملکی را هدف قرار داده و قریه‎های آن‎ها را به آتش کشیده‎اند.

XS
SM
MD
LG