لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

تبصره نیویارک تایمز روی فعالیت‌های نانسی دوپری برای تاریخ افغانستان


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد زن امریکایی به نشر رسانیده‎است که برای حفظ میراث‎های تاریخی افغانستان چند دهه کار زیاد کرده‎است.

نانسی دوپری به روز یکشنبه به عمر ۸۹ سالگی درگذشت.

نیویارک تایمز می‎نویسد نانسی دوپری که یک نویسنده و تاریخ دان بود در سال ۱۹۴۲ به افغانستان رفت و در آنجا چند دهه زنده‎گی اش را وقف میراث‎های باستانی افغانستان کرد که زمانی ابرهای سیاه روی آن را گرفته بودند.

به نوشته نیویارک تایمز خانم دوپری که جراحی پا و بیماری قلب و شش او را ضعیف ساخته بود از رفتن به امریکا برای تداوی خودداری کرد و برعکس روی پروژه اخیرش تمرکز داشت.

دوپری تصاویر گرفته شده با شوهرش لویی دوپری را که در سفرهای مختلف اش در گذشته به نقاط مختلف افغانستان گرفته شده بود برای چاپ آماده می‎کرد. لویی دوپری که باستان شناس بود در نقاط مختلف افغانستان در گذشته مشغول حفریات بود و نانسی کتاب‎های رهنمای آن را می‎نوشت.

نیویارک تایمز می‎نویسد، نانسی ۵ کتاب و حدود صد رساله در مورد افغانستان نوشته‎است. وی شاهد رویدادهای چند دهه افغانستان بوده که خطرناکترین دوره آن دوره طالبان بود.

نیویارک تایمز از قول عمرا خان مسعودی رئیس اسبق موزیم کابل که با خانم دوپری شناخت زیاد داشت و ۴۳ سال با او کار کرده بود می‎نویسد که می‎گوید، سال‎های را خوب به یاد دارد که دوپری به کابل می‎رفت، طالبان تصمیم گرفته بودند که همه آثار باستانی را که غیر اسلامی می‎دانستند از بین ببرند ولی خانم دوپری ۳۲ دروازه آهنی را در گالیری‎های موزیم کابل بنا کرد و این آثار را تا امروز محفوظ ساخت.

دیلی میل

دیلی میل در شماره اخیرش مقاله را در مورد کشته شدن یک کارمند صلیب سرخ در افغانستان به نشر رسانیده‎است.

یک زن فزیوتراپیست اسپانوی که کارمند صلیب سرخ در شمال افغانستان بود دیروز از سوی یک معلول با ضرب گلوله کشته شد.

سخنگوی صلیب سرخ توماس گلاس نام این کارمند را نگرفته و گفته‎است این زن در یک مرکز ارتوپیدی در مزار شریف با هدف گلوله قرار گرفت و به قرارگاه نیروهای ناتو در منطقه منتقل شد ولی از اثر جراحاتش در شفاخانه ناتو جان داد.

قوماندان امنیه بلخ به رادیو آزادی گفت دو معلول این مرکز صحی یک تفنگچه را به داخل این مرکز برده بودند.

به نوشته روزنامه این تازه ترین حمله خونین بر کارمندان صلیب سرخ در شمال افغانستان است جای‎که در این اواخر در آن فعالیت‎های طالبان و داعش افزایش یافته و نگرانی‎های را ایجاد کرده‎است.

به نوشته دیلی میل بعد از آنکه در ماه فبروری امسال شش کارمند صلیب سرخ در ولایت جوزجان کشته شدند این کمیته بخش زیاد فعالیت‎هایش را در شمال افغانستان متوقف ساخته بود.

XS
SM
MD
LG