لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

مشرانو جرگه: حکومت جلو اخراج پناهجویان افغان از اروپا را بگیرد


معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان از حکومت افغانستان می‌خواهد تا جلو اخراج پناهجویان افغان از کشور‌های اروپایی را بگیرد.

معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که پناهجویان افغان با بدترین شرایط و با فروختن همه دار و ندار‌شان به اروپا رفته‌اند و حالا باید جلو اخراج‌شان از اروپا گرفته شود.

فیصل سمیع نایب منشی این جرگه روز پنج شنبه درصحبت با رادیو آزادی از حکومت افغانستان خواست تا این موضوع را جدی با کشور‌های اروپایی مطرح کند.

وی همچنان می‌گوید که سازمان ملل متحد نیز با توجه به وضعیت در افغانستان باید بالای این کشور‌ها فشار وارد کند تا پناهجویان افغان را اخراج نکنند.

سمیع: یگانه راه حل این است که حکومت افغانستان به کشور‌های اروپایی تماس بگیرد.
سمیع: یگانه راه حل این است که حکومت افغانستان به کشور‌های اروپایی تماس بگیرد.

او افزود:

"یگانه راه حل این است که حکومت افغانستان به کشور‌های اروپایی تماس بگیرد و از طریق ملل متحد بالای اتحادیه اروپا فشار وارد شود که حکومت افغانستان حالا توان پذیرش یک افغان را هم ندارد بنابرین هر وقت وضعیت افغانستان بهبود یافت، افغان‌ها آماده ترک کشور‌های اروپایی خواهند بود."

این در حالیست که پس از سه ماه توقف، روز چهارشنبه جرمنی بار دیگر هشت افغان را از آن کشور اخراج کرد.

جرمنی پس از انفجار مرگبار موتر بمب در سی و یک ماه می امسال در نزدیک چهاراهی زنبق در جوار سفارت این کشور در شهر کابل روند خروج افغان‌ها از آن کشور را توقف داده بود.

پیش ازین نیز جرمنی از ماه دسمبر پارسال به این‌سو ۵ دسته دیگر از افغان‌ها را از آن کشور اخراج کرده بود.

بر اساس امار وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۲۵۰ هزار افغان درخواست پناهنده‌گی در کشور‌های اروپایی داده و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۶۰ هزار و در سال ۲۰۱۷ به ۱۲ هزار کاهش یافته‌است.

پیش از این اتحادیه اروپا اعلام کرده که شماری از افغان‌ها را دوباره به افغانستان برگشت خواهند داد و در این زمینه با حکومت افغانستان نیز توافق کرده است.

فقر، بیکاری و ناامنی از عواملی بوده است که شماری از افغان‌ها بخصوص جوانان مجبور به ترک کشور و راهی کشور‌های اروپایی شده اند.

این پناهجویان افغان بارها به رسانه‌ها گفته اند که برای رسیدن به اروپا همه دار و ندار‌شان را فروخته اند و در بدترین شرایط و با گذشتاندن روز‌های دشوار به آنجا رسیده اند.

این پناهجویان بارها از حکومت افغانستان خواسته اند تا از اخراج‌شان جلوگیری شود.

خواستیم تا نظر وزارت خارجه را نیز دراین باره داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان مطابق تفاهمنامه امضأ شده پذیرفته که در صورت رد شدن دوسیه‌های پناهجویان در اروپا آنان برگشت داده شوند.

"در اعلامیه که ما امضا کردیم تصریح شده، هر افغانی‌که دوسیه‌اش مورد بررسی قرار می‌گیرد و رد می‌شود در مرحله اخراج قرار می‌گیرد و مطابق تفاهمنامه ما هم از آنان را پذیرایی می‌کنیم."

وی می‌گوید که تا کنون دوسیه پناهنده‌گی بیش از ۳۰۰ پناهجوی افغان در کشور‌های اروپایی رد شده و شماری آنان به افغانستان برگشت کرده اند.

در این حال قدرت الله زواک کارشناس افغان به این باور است که اگر اخراج اجباری افغان‌ها از اروپا صورت گیرد و زمینه کار در داخل کشور برای آنان فراهم نشود، ممکن شماری آنان با مخالفان مسلح دولت بپیوندند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG