لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

دیپلومات: کاسه صبر چین لبریز شده و از کار پاکستان راضی نیست


نشنل انترست

نشریه نشنل انترست در یک مقاله این مسئله را به بررسی گرفته‎است که استراتژی جدید امریکا چگونه عملی شده می‎تواند.

این نشریه می‎نویسد استراتژی نَو امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا جنبه‎های مثبت و منفی دارد.

اما به باور مقاله نویس، این به هر شکلی که است به یک پالیسی امریکا مبدل شده‎است.

نشنل انترست نوشته‎است که امریکا در حال حاضر برای تطبیق این استراتژی به هماهنگی در بخش‎های نظامی، دیپلوماتیک، اقتصادی و انکشافی نیاز دارد.

درین مقاله به پنج مورد اشاره شده که به باور این نشریه به آن‎ها باید توجه شود.

در گام نخست از لحاظ سیاسی، اقتصادی، انکشافی و نظامی به وضعیت در افغانستان و دوم به نقش پاکستان در راستای فراهم آوری زمینه گفت و گوها با طالبان و دیگر گروه‎های مسلح.

به نوشته نشریه، سوم به کشورهای همسایه افغانستان که در مذاکرات صلح می‎توانند نقش مهم ایفا کنند توجه شود، چهارم به نقش امریکا، متحدین و حامیان این کشور توجه مبذول داشته شود تا زمینه برای صلح مساعد گردد.

هدف پنجم ، فراهم شدن فرصت به چنینگفت و گوهای صلح خوانده شده که در آن طالبان هم شامل باشند.

در مقاله آمده‎است که واشنگتن می‎خواهد تا پاکستان برضد گروه‎های دهشت افگن گام‎های جدی بردارد.

به باور مقاله نویس با این کار، طالبان به گفت و گوهای صلح آماده خواهند شد و تنش میان هند و پاکستان نیز کاهش خواهد یافت.

نشنل انترست در عین حال حضور نیروهای امریکایی را در افغانستان برای گفت و گوهای صلح درین کشور موثر دانسته و می‎نویسد در صورت که نیروهای افغان آموزش‎های لازم را فرا نگیرند، مشکل با پاکستان حل نشود و افغانستان در برابر همسایه هایش از دپلوماسی درست کار نگیرد، استراتژی جدید واشنگتن که هدف اصلی آن پیوستن طالبان به روند صلح است تطبیق نخواهد شد.

دیپلومات

دیپلومات یک نشریه دیگر غربی به تلاش‎های پاکستان که در پی اعلان استراتژی جدید امریکا به خرچ داده اشاره کرده‎است.

این نشریه می‎نویسد، خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان حدود یک هفته پیش به چین، ایران و ترکیه سفر کرد تا این کشورها را به حمایت از موضع پاکستان در قضیه افغانستان ترغیب کند.

به نوشته دیپلومات، چنین به نظر می‎رسد که کاسه صبر چین حامی نزدیک اسلام آباد در منطقه نیز حالا لبریز شده و ازین کار پاکستان راضی نیست که برضد برخی از گروه‎های مسلح مستقر درپنجاب تلاش نمی‎کند.

به باور نشریه ، فشار چین بر پاکستان شاید این کشور را وا دارد که حمایت از شورشیان مسلح را کاهش بدهد اما به نوشته دیپلومات این دشوار به نظر می‎آید که در پالیسی امنیتی پاکستانبه زودی تغییر وارد شود.

نشریه دیپلومات در اخیر مقاله اش می‎نویسد، حالا به پاکستان ارتباط می‎گیرد که می‎خواهد به پالیسی اش ادامه دهد یا در جهان دیگر هم منزوی شود و یا به پالیسی خود تغییر عمیق وارد می‎کند و به منافع دراز مدت اش توجه می‎نماید.

XS
SM
MD
LG