لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

سروی: در میان ۷ هزار معتاد افغان، ۴۰ درصد آنان علایم توبرکلوز دارند


نتایج یک سروی تازه انجام شده نشان می‎دهد که از میان هفت هزار معتاد به مواد مخدر در افغانستان، نزد چهل درصد آنان علایم بیماری سل يا توبرکلوز وجود دارد.

این سروی که از سوی برنامه ملی کنترول بیماری توبرکلوز وزارت صحت عامه به همکاری اداره انکشاف بین المللی امریکا انجام می‎شود، در ماه جوزا آغاز شده و تا ماه میزان ادامه خواهد یافت و در جریان آن ده هزار معتاد تحت معاینات صحی قرار خواهند گرفت.

این سروی به کمک مالی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا(USAID)در ولایت‎های کابل، هرات، بلخ، کندهار و ننگرهار انجام می‎شود که در جریان آن ده هزار معتاد تحت معاینات صحی قرار خواهند گرفت.

توبرکلوز یک بیماری ساری است که به گونه مستقیم بالای شش‎ها تاثیر می‎گذارد.
توبرکلوز یک بیماری ساری است که به گونه مستقیم بالای شش‎ها تاثیر می‎گذارد.

نعمت الله احمدزاده مدیر برنامه ملی کنترول توبرکلوز وزارت صحت عامه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"معتادینی را که ما معاینه کردیم و به عنوان بیماران احتمالی توبرکلوز شناخته شدند، در میان چهل در صد از این معتادین مشکل تنفسی تثبیت شد که این خود اعراض و علایم احتمالی ابتلایی آنان به مرض توبرکلوز می‎باشد."

توبرکلوز یک بیماری مکروبی و ساری است که به گونه مستقیم بالای شش‎ها تاثیر می‎گذارد که به گفته داکتران اگر در وجود بیماران به گونه درست تشخیص نشود و تداوی نشود، به مرگ مریض می‎انجامد.

به گفته داکتران متخصص، میکروب بیماری توبرکلوز هنگام صرفه در هوا پخش شده و مکروب مذکور به سایر افراد در محیط نزدیک نیز سرایت می‎کند.

نتایج بررسی‎های اخیر که توسط سازمان صحی جهان انجام شده، نشان می‎دهد که همه سال در حدود (۶۰) هزار تن در افغانستان به بیماری توبرکلوز مبتلا می‎شوند و نزدیک به ۱۴ هزار تن نیز به علت همین مریضی در این کشور می‎میرند.

نثار حارث رئیس کمیسیون صحت و معیوبین مشرانو جرگه می‎گوید، با وجود تلاش‎های پیهم وزارت صحت عامه، هنوز نیز معتادین مواد مخدر با خطر ابتلا به بیماری‎های گوناگون رو به رو اند.

میکروب توبرکلوز هنگام صرفه در هوا پخش می‌شود.
میکروب توبرکلوز هنگام صرفه در هوا پخش می‌شود.

وی افزود:

"متاسفانه با وجود تلاش‎های پیهم وزارت صحت عامه، در بخش بهبود وضعیت صحی معتادین مواد مخدر تغییر چشم گیری به وجود نیامده‎است. بیماری و ميکروب توبرکلوز در وجود معتادین مواد مخدر وجود دارد و این یک بیماری ساری است که افغان‎های عادی نیز از آن رنج می‎برند."

آقای حارث می‎گوید، که جلسه یی را در رابطه به مشکلات صحی افراد معتاد با وزارت صحت عامه دایر خواهند کرد، تا راه حل را برای آن جستجو کنند.

پیش از این مقام‎های وزارت صحت عامه گفته‎اند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیماری توبرکلوز را در افغانستان ریشه کن خواهند کرد.

به اساس معلومات برنامه ملی کنترول توبرکلوز، در حال حاضر در حدود دو هزار مرکز تداوی بیماران توبرکلوز در افغانستان فعالیت دارد و تنها در سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۳ هزار مریض مبتلا به توبرکلوز تداوی شده‎اند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG