لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

عبدالله: مشکلات سیاسی با حکومت باید از راه مفاهمه و گفت‌وگو حل شود


رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان ایجاد ائتلاف‌ها و شورای‌های سیاسی در کشور را حق شهروندی همه افغان‌ها دانسته می‌گوید، اگر گروهی با حکومت مخالفت و یا هم موافقت دارد و مشکلات میان هر دو طرف وجود دارد، این چالش‌ها باید از راه گفت‌وگو و مفاهمه حل و فصل گردد.

داکتر عبدالله عبدالله حین سخنرانی‌اش به همایشی گرامیداشت از هفته شهید در مزار شریف با اشاره به ایجاد ائتلاف شورای نجات ملی افغانستان گفت، مشکلات موجود با حکومت باید از راه مذاکره و گفت‌وگو مطرح شود.

وی گفت، در های مذاکره حکومت با هر جریان سیاسی باز است.

او افزود:

"اگر موافق هستیم با مسایلی و یا هم مخالف هستیم با موضوعاتی، در هر شرایطی که است ایجاب می‌کند ما راه مفاهمه، گفت‌وگو و بحث را ادامه بدهیم."

پیش از این عطا محمد نور، جنرال عبدالرشید دوستم و محمد محقق جهت اعمال فشار بر حکومت مرکزی به منظور ایجاد اصلاحات، شورای را تحت نام "ائتلاف نجات ملی افغانستان" در ترکیه تشکل کردند و اکنون از حکومت خواسته‌های مشخص دارد.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

عطا محمد نور یکی از رهبران این ائتلاف در صحبت به همایش گرامیداشت از هفته شهید در بلخ گفت، حکومت مرکزی در حال انحصار قدرت است و باید زمینه مشارکت سیاسی همگانی مساعد شود.

آقای نور گفت:

"انحصار فعلی قدرت در دست چند تن محدود در مغایرت با ارزش‌های اسلامی نظام دموکراسی و خواسته‌های جامعه جهانی عملاً نوحۀ بستر سازی برای احیای استبداد بزرگ است که بار بار افغانستان را به پرتگاه فاجعه کشیده و طی قرون متمادی باعث عقب ماندگی کشور شده‌است."

احمد ضیا مسعود یکی از چهره‌های سیاسی ائتلاف نجات ملی افغانستان حین سخنرانی در این همایش گفت که مردم خواهان تغییر ساختار نظام سیاسی افغانستان هستند.

وی گفت، بر اساس توافق‌نامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی، اگر سران حکومت تا ۲ سال قادر به ایجاد اصلاحات در نظام نشدند، دولت مشروعیت قانونی خود را از دست خواهد داد.

احمد ضیا مسعود
احمد ضیا مسعود

وی نظام کنونی را غیر مشروع دانسته گفت:

"فعلاً در حکومت وحدت ملی جناح‌های اصلی که این حکومت را تشکل داده اند حضور ندارد. بناءً موعد حکومت تا دو سال بود و گفته شده بود که تا دو سال باید اصلاحات را ایجاد کند و اگر نه مسلماً که مشروعیت سیاسی‌اش را از دست می‌دهد. فعلاً اصلاحات صورت نگرفته‌است. در حالی که مردم افغانستان تشنه این هستند که چگونه در ساختار سیاسی تغییر بیاورند."

این در حالیست که پیش از این نیز رهبران ائتلاف نجات ملی افغانستان اظهارات مشابه را مطرح کرده‌اند، اما سران حکومت مرکزی هموار گفته‌اند که اعضای ائتلاف خود چهره‌های شامل در نظام بوده و جهت تقویت پایه‌های حکومت طرح‌های اصلاحی شان را با دولت شریک سازند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG