لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

نیویارک تایمز: CIA می‌خواهد تروریستان را در افغانستان هدف قرار دهد


نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در گزارشی نوشته است که سی آی‌ ای می‌خواهد برایش اجازه داده شود تا بر ضد جنگجویان القاعده و تروریست‌های دیگر در افغانستان با استفاده از طیاره‌های بی‌پیلوت عملیات کند.

به گزارش نیویارک تایمز این تقاضای ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا به وزارت دفاع این کشور مطرح شده‌است.

نویسنده این گزارش باور دارد که قصر سفید شاید این تقاضای سی آی‌ ای را بپذیرد اما در وزارت دفاع بعضی از مقام‌ها با این طرح مخالفت خواهند کرد.

نیویارک تایمز می‌نویسد، اگر این صلاحیت به سی آی‌ ای داده شود، این اداره برای نخستین بار با استفاده از طیاره‌های بی‌پیلوت تروریستان را در افغانستان هدف خواهد گرفت.

در زمان حاکمیت بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا به دلیل جلوگیری از تلفات ملکی حملات هوایی توسط نیروهای امریکایی در افغانستان متوقف شده بود.

نیوزویک

مجلۀ نیوزویک نیز در تازه‌ترین شماره‌اش همین موضوع را بررسی کرده‌است.

نیوزویک نوشته است، سی آی‌ای می‌خواهد برایش اجازۀ از بین بردن شورشیان توسط طیاره‌های بی‌پیلوت داده شود.

نیوزویک می‌نویسد، در پنتاگون این نگرانی نزد شماری از مقام‌ها وجود دارد که شاید عملیات طیاره‌های بی‌پیلوت توسط سی آی‌ ای سربازان امریکایی در افغانستان را با خطر مواجه سازد.

اما به باور نیوزویک، با وجود این نگرانی‌ها به نظر می‌رسد که رئیس جمهور دونالد ترمپ مایل است این اجازه را به سی آی‌ ای بدهد.

واشنگتن پُست

اما واشنگتن پُست به مسئله دیگر توجه کرده‌است.

در گزارشی که روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست نشر کرده گفته شده‌است که البانیا قصد دارد یک واحد نظامی نیروهای پیادۀ خود را به افغانستان بفرستد.

درین گزارش به نقل از وزیر دفاع البانیا آمده که گفته است: "این گام در پاسخ به استراتژی جدید دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای افغانستان برداشته می‌شود."

البانیا در سال ۲۰۰۹ عضو پیمان ناتو شد.

همین اکنون نزدیک به ۸۰ نظامی البانیایی در ولایت‎های هرات و کابل مستقر اند.

XS
SM
MD
LG