لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

مقام‌ها: عملیات برای پاکسازی غلمین غور آغاز شد


مقامات امنیتی در غور از آغاز عملیات برای پاکسازی منطقه غلمین که در ۴۵ کیلومتری شمال مرکز غور موقعیت دارد، در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

غلمین یکی از مناطق مهم در جوار فیروز کوه مرکز غور، چهار روز قبل به دست طالبان سقوط کرد و تا هنوز در تصرف آنان می‌باشد.

اما اکنون مقامات امنیتی در غور می‌گویند که پلان باز پس‌گیری این منطقه از سوی آنان ساخته شده‌است و در آیندۀ نزدیک عملی خواهد شد.

جنرال غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت طالبان پس از آن‌که منطقه غلمین را تصرف نمودند دست به آزار و اذیت مردم زده و برخی خانه‌های باشنده‌های این محل را نیز به آتش کشیدند.

آقای محسنی می‌گوید:

"در ارتباط به غلمین یک پلان ساخته شده که به زودترین فرصت عملی می‌شود و غلمین دوباره به تصرف نیروهای امنیتی خواهد آمد و طالبان وقتی که این منطقه را گرفتند شماری از مردم و اطفال را نیز به گروگان گرفتند و خانه‌‌‌های مردم را آتش زدند."

در این حال عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور با نگرانی از وضعیت منطقه غلمین می‌گوید پس از آن‌که طالبان کنترول این منطقه را به دست گرفتند بسیاری از باشنده‌های این محل مجبور به فرار در کوه‌ها و مناطق هم جوار شده‌اند.

به گفته آقای قادری در صورتی‌که برای باز پس‌گیری منطقه غلمین از نزد طالبان توجه جدی صورت نگیرد، به‌زودی وضعیت امنیتی در مرکز این ولایت نیز روبه وخامت خواهد نهاد.

او گفت:

"غلمین یک منطقه استراتژیک در جوار مرکز ولایت است و درصورت که به دراز مدت به دست طالبان بماند مناطق کاسی که در نزدیک مرکز است و همچنان به خود مرکز و ولسوالی دولتیار مشکل ایجاد می‌کنند و بسیار خطرناک است."

از سوی هم باشنده‌گان منطقه غلمین مدعی هستند که بسیاری از مردم این منطقه به دست طالبان اسیر هستند.

شاه محمود شهاب و محمد جان عطائی دو تن از باشنده‌های منطقه غلمین می‌گویند که طالبان تعداد از زنان و مردان کهن سال وهمچنان اطفال را به هدف این که مردم وابسته‌گان شان‌را از نیروهای خیزش مردمی که به حمایت از دولت می‌جنگند باز دارند گروگان گرفته‌اند.

آنان به رادیو آزادی می‌گویند:

"شاه محمود شهاب هستم باشنده غلمین وقتی‌که طالبان منطقه را گرفتند به آزار مردم شروع کردند زنان و اطفال را شکنجه می‌کردند و همین لحظه هم زنان، اطفال و مردم کهن سال به دست شان اسیر هستند و می‌گویند که باید بچه‌های شان‌را از نیروهای خیزش مردمی اخراج کنند."

"محمد جان عطائی هستم باشنده غلمین طالبان خانه‌های مردم را به آتش کشیدن و تمام مال و دارای مردم را بردند که این ها به دولت هم کار هستند چور مال شان روا است."

غلمین در حال به دست طالبان سقوط کرد که چندی پیش اداره محلی غور از تفاهم بین گروه داعش و طالبان به هدف شدت بخشیدن حملات شان بالای ساحات تحت حاکمیت دولت، در منطقه مرغاب این ولایت خبر داده بود.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG