لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

تبصره دیجیتل ژورنال روی تاسیس قوت‎های تازه دفاع ملکی در افغانستان


واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست زیر این عنوان که امریکا و ناتو سعی دارند تا استراتژی خود برای افغانستان را نهایی سازند می‎نویسد که هرچند رئیس جمهور ترمپ این استراتژی را ماه گذشته اعلان کرد ولی پنتاگون و ناتو روی نهایی ساختن آن برای چگونگی پیشبرد جنگ شانزده ساله در افغانستان کار می‎کنند.

واشنگتن پست این مطلب را به نقل قول از مقامات امریکایی نوشته‎است.

یکی ازاین مقامات که نخواسته نامش ذکر شود به روزنامه گفته‎است که نظر قوماندانان امریکایی در بارۀ این جنگ و ظرفیت ناتو برای فرستادن سربازان تازه نفس به افغانستان بحث‎ها درین مورد را طولانی تر ساخته‎است.

واشنگتن پست در ادامه می‎نویسد که هرچند امریکا در هفته‎های اخیر سربازان تازه نفس به افغانستان فرستاده تا با نیروهای این کشور در فصل جاری جنگ امسال که روبه پایان یافتن است کمک کنند، و اعزام این سربازان یک راه حل کوتاه مدت است که قوماندانان جنگ خواستار آن بودند، ولی بنوشتۀ روزنامه وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون در حال حاضر چگونگی جابجا ساختن سربازان امریکایی در سال آینده در افغانستان را بررسی می‎کند.

واشنگتن پست از قول یک مقام امریکایی می‎افزاید که هرچند ماموریت امریکا در افغانستان روی آموزش نیروهای این کشور بیشتر متمرکز است ولی واشنگتن از متحدین ناتو می‎خواهد که سهمگیری خود درین زمینه را افزایش دهند تا سربازان امریکایی در نزدیکی خطوط جنگ قرار گیرند.

او به روزنامه گفته‎است که اردوی امریکا در افغانستان امکانات حمایت هوایی و انتقال زخمیان نیروهای افغان را دارد و هم می‎تواند که در کنار مشوره دهی و آموزش به این نیروها سربازان خود را برای کمک با قوت‎های افغان به خطوط مقدم جنگ بفرستد.

ولی روزنامه واشنگتن پست اظهارات جنرال چیکی پیترپاول رئیس کمیسیون نظامی ناتو را هم نقل کرده که گفته‎است هنوز روشن نیست که قوت‎های تازه نفس ناتو در افغانستان چه وظایف در کدام قسمت این کشور انجام خواهند داد.

او گفته‎است هرچند استراتژی امریکا یک تصویر واضح ارائه می‎کند ولی بازهم ناتو قبل از گردهمایی خود در ماه اکتوبر آینده نخواهد توانست که در مورد اعزام سربازان تازه نفس به افغانستان تصمیم نهایی بگیرد.

دیجیتل ژورنال

نشریه دیجیتل ژورنال به موضوع تاسیس قوت‎های دفاع ملکی در افغانستان پرداخته‎است.

نشریه می‎نویسد که قرار است بیست هزار نیروی محلی آموزش داده شود تا در تامین امنیت مناطقی که از وجود تندروان اسلامگرا تصفیه می‎شوند سهم بگیرند.

ولی نشریه می‎نویسد که ایجاد این نیروها باعث این نگرانی شده‎است که امکان دارد آن‎ها به ملیشه‎های که مردم از آن‎ها متنفر اند تبدیل شوند.

نشریۀ دیجیتال ژورنال می‎نویسد که تاسیس این نیروها در حالی مطرح می‎شود که نیروهای دولتی در عقب زدن حملات روز افزون شورشیان به مشکلات رو به رو هستند.

نشریه نظر پاتریشیا گوسمن پژوهشگر سازمان نظارت حقوق بشر در نیویارک را نیز نقل کرده که گفته‎است پلان حکومت افغانستان برای گسترش قوت‎های غیرنظامی نتایج بسیار ناگواری برای مردم ملکی خواهد داشت.

ولی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با تائید پلان ایجاد این نیروها گفته‎است کسانی درین قوت‎ها شامل ساخته خواهند شد که در اراضی مناطق خود و چگونگی دفاع از آن خوب آشنایی داشته بلد باشند.

XS
SM
MD
LG