لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

ارگ: تلاش‌ها به هدف کاهش فقر در کشور آغاز شده‌اند


ارگ می‌گوید به هدف کاهش سطح فقر در افغانستان شورای عالی کاهش فقر تحت نظر رئیس جمهور اشرف غنی به کار آغاز کرده‌است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت در گام نخست به وزارت‌های اقتصاد، کار امور اجتماعی و اداره احصائیه مرکزی وظیفه سپرده شده تا سطح فقر در کشور را مشخص بسازند.

وی گفت، پس از آن عوامل فقر به بررسی گرفته می‌شود و به اساس یک میکانیزم مشخص، برای کاهش فقر قدم‌های عملی برداشته خواهد شد.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"باید همه موارد برنامه باشند نه پروژه، برنامه سوم برنامه کاهش دادن فقر است که ما اول ارقام دقیق را داشته باشیم و سپس عوامل و در گام سوم راه‌های حل داشته باشیم."

این در حالیست که حدود چهار ماه قبل وزارت اقتصاد و بانک جهانی با نشر یک گزارش مشترک گفتند که ۳۹ درصد افغان‎ها زیر خط فقر قرار دارند.

یافته‌های بانک جهانی نشان داد که بیش از یک میلیون و سه صد هزار افغان قادر به تأمین نیازمندی‌های خوراکی و غیر خوراکی‌شان در کشور نیستند.

در این گزارش آمده که خارج شدن حدود یکصد هزار نظامی خارجی از این‌کشور، کاهش کمک‌های بین‌المللی و توقف اکثر پروژه‌ها از عوامل عمده افزایش فقر در کشور بوده‌اند.

درادامه آمده که دیده شده که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی سطح فقر در افغانستان به ۳۶ درصد می‎رسیده است.

سطح بیکاری در گزارش بانک جهانی و وزارت اقتصاد افغانستان در این‎کشور ۲۶ درصد خوانده شده بود.

هنگام ارائه گزارش بانک جهانی و حکومت افغانستان وزیر اقتصاد این‎کشور گفت، تلاش می‌شود تا مشکلات موجود در افغانستان شناسایی و در زمینه حل آن اقدام صورت گیرد.

از سوی هم صالح محمد لالا گل رئیس کمیسیون اقتصادی مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که ایجاد این گونه شورا‌ها مؤثر نیست و تأکید می‌کند که حکومت در این راستا باید گام‌های عملی بردارد.

وی افزود:

"اگر حکومت بتواند امنیت ایجاد کند و همین مصرفی را که روی ایجاد شورا می‌کند آن را یک فابریکه بسازد، از طریق چهار پنجصد نفر شامل کار شوند و برای‌شان نفقه پیدا کنند."

این در حالیست که پیش از این وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفته که سطح کاریابی در این‎کشور کاهش یافته و میزان فقر بلند رفته‌است.

سرپرست این وزارت گفته که با توجه به مشکل بی‌کاری و فقر اقتصادی، پالیسی جدید کاریابی ترتیب شده و با وزارت‌های مربوط و سکتور خصوصی شریک ساخته‌ شده‌است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG