لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

اداره امور: سند نشر شده در رسانه‌های اجتماعی نظر شخصی آقای مخکښ است


اداره امور ریاست جمهوری می‌گوید، نیازی نیست که لوی سارنوالی افغانستان در مورد قضیه ثواب الدین مخکښ یک کارمند این اداره تحقیق کند.

سعید الله تره‌کی مسئول ارتباطات ادارۀ امور به رادیو آزادی گفت، آنچه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با اشاره به آدرس این نهاد نشر شده، نظر شخصی آقای مخکښ بود.

ادارۀ امور ریاست جمهوری ثواب الدین مخکښ را معاون این اداره نه، بلکه یک کارمند بخش اداری معرفی می‌کند.

آقای مخکښ به خاطر آنچه افشای یک سند قوم گرایانه از سوی برخی رسانه‌ها و شماری از افراد در شبکه‌های اجتماعی دانسته می‌شود، از مقامش استعفا کرد.

اما سعید الله تره‌کی مسئول ارتباطات ادارۀ امور می‌گوید، آنچه از سوی ثواب الدین مخکښ نشر شده، نظر شخصی وی بوده و بیانگر موقف رسمی این اداره نیست.

وی افزود:

" آقای مخکښ، یک کارمند اداره امور بود. اسنادی را که وی نشر کرده، مفکورۀ شخصی اش بود. یک ورق ساده بود و این ورق نشر شده‌است. این از اداره امور نمایندگی نمی‌کند و نه هم این دیدگاه ادارۀ امور است. یک ورق ساده بود که از کمپیوتر شخصی وی افشا شده‌است."

این مقام در ادارۀ امور همچنان گفت که در افشا شدن این سند تحقیق می‌شود اما از این که سند موقف رسمی ادارۀ امور را ارائه نمی‌کند، به تحقیق لوی سارنوالی نیازی ندارد.

در قضایای بزرگ همواره لوی سارنوالی افغانستان صلاحیت تحقیق را دارد.

سعید الله تره‌کی مسئول مطبوعات ادارۀ امور تأکید کرد که سعد الدین مخکښ به اشتباهش پی برده و به آن اعتراف کرده‌است.

وی گفت:

" در ورقی که از سوی وی افشا شده، مسایل قومی وجود داشت. چون این فکر شخصی وی بود که به مسایل قومی دامن می‌زد، اشتباهش را پذیرفت که مسایل قومی را دامن می‌زد و به همین خاطر استعفا هم داد و استعفایش از جانب رهبری ادارۀ امور پذیرفته شده‌است."

اتهام‌های قوم گرایی بر ثواب الدین مخکښ کارمند ادارۀ امور ریاست جمهوری در حالی وارد شده که ماده چهارم قانون اساسی افغانستان در مورد تمامی شهروندان صراحت دارد که همگی یک حقوق دارند و هیچ شهروند بر دیگری برتری ندارد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG