لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

فایننشل تایمز: هشدار صدراعظم پاکستان به امریکا در رابطه به جنگ افغانستان!


شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

فایننشل تایمز
روزنامۀ فایننشل تایمز در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد هشدار صدراعظم پاکستان به امریکا در رابطه با جنگ افغانستان به نشر رسانیده‌است.

به نوشته روزنامه، صدراعظم جدید پاکستان هشدار داده است که اگر ادارۀ رئیس جمهور ترمپ مطابق تهدید که به پاکستان داده عمل کند، خطر آن وجود دارد که آتش تروریزم در منطقه شعله ورتر خواهد شد و تلاش‌های نظامی امریکا در افغانستان را آسیب خواهد رساند.

فقط چند روز محدود بعد از آنکه فایننشل تایمز افشا کرد که امریکا روی حذف موقف پاکستان به حیث یکی از متحدین اش، به سبب ناکامی این کشور در مقابله با تروریزم غور می‌کند، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته است، یک رویکرد تندروانه در برابر پاکستان پیامدهای خواهد داشت.

عباسی در مصاحبۀ با فایننشل تایمز که دیروز منتشر شد همچنان هشدار داد که از امریکا به سبب آوردن این فشارها بر متحدش، طیاره‌های جنگی نخواهد خرید.

پاکستان در حالی حاضر جت‌های جنگی اف ۱۶ از امریکا میخرد که ستون فقرات قوای هوایی پاکستان را تشکیل می‎دهند.

عباسی گفت: "ما خواهان خرید طیاره‌های بیشتر اف ۱۶ هستیم ولی گزینه‌های دیگر هم داریم."

صدراعظم پاکستان افزود: "ما با چین و فرانسه روابط درازمدت داریم و با چینایی‌ها طیاره‌های نوع جی اف ۱۷ را انکشاف داده ایم که از چندین لحاظ مشابه جنگنده‌های اف شانزده بوده و حتی بهتر هم می‌باشند."

عباسی جزئیات بیشتر در زمینه ارائه نکرد ولی یک مقام نزدیک به اردوی نیرومند پاکستان گفته است: "ما می‌توانیم استفاده امریکا از راه‌های پاکستان را در رسانیدن مواد تدارکاتی برای نیروهایش در افغانستان دشوار ساخته و هم در حملات طیاره‌های بی‌پیلوت امریکا دیگر همکاری نکنیم که این مسئله جنگ افغانستان را خیلی دشوارتر خواهد ساخت."

فایننشل تایمز می‌نویسد، عباسی که قبل از سفر به نیویارک صحبت می‌کرد گفت، پالیسی امریکا در برابر پاکستان را خیلی مغشوش یافته است و حتی برای آنکه بداند رئیس جمهور ترمپ چه پلانی برای منطقه دارد، به گزارش رسانه‌ها اتکا می‌کند.

نشنل انترست
نشریه نشنل انترست نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان: "قراردادی های خصوصی چگونه می‌توانند در جنگ افغانستان کمک کنند؟"

به نوشته نشریه، رئیس جمهور ترمپ مسیر به پیش برای افغانستان را اعلان کرده است. با در نظرداشت اینکه ایالات متحده در آستانه تغییر استراتژی در افغانستان قرار دارد، آیا قراردادی های خصوصی توان بازی کردن نقش در وظایفی را دارند که در گذشته نظامیان امریکایی آنرا بازی می‌کردند؟

نشنل انترست می‌افزاید، ایریک پرینس بنیانگذار شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر در یک طرح ارائه شده‌اش ادعا دارد که جنگجویان قراردادی‌اش می‌توانند جنگ افغانستان را خاتمه دهند.

نویسنده مقاله سؤال می‌کند که آیا واقعاً می‌توانند؟ نشریه در پاسخ به این سؤال می‌نویسد، تاریخ نشان می‌دهد که بلی می‌توانند، ولی برای موفقیت، یک درجۀ از تعهد نیاز است که تاحال دیده نشده است.

به نوشته مقاله، پیروزی همچنان وابسته به نکات لازمۀ چون توانایی، مؤثریت و کارآمدی آنهایست که برای کاری برگزیده می‌شوند که عساکر امریکایی توان انجام آنرا نداشته اند، یعنی برنده شدن در جنگ افغانستان.

XS
SM
MD
LG