لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

مسلمیار: اشرف غنی اعتراف عباسی را منحیث سند در نشست ملل متحد ارائه کند


مشرانو جرگه افغانستان از رئیس جمهور این کشور خواست تا اعتراف صدراعظم پاکستان در پیوند به حمایت این کشور از تروریزم را منحیث سند مؤثق در اسامبله عمومی ملل متحد مطرح کند.

رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در اظهاراتش اعتراف کرده که در عقب کشتار افغان‌ها و انجام حملات خونین در افغانستان استخبارات پاکستان دست دارد.

فضل الهادی مسلمیار در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه پس از اظهارات سناتوران در این مورد از رئیس جمهور غنی خواست تا اعتراف صدراعظم پاکستان در پیوند به حمایت این کشور از تروریزم را منحیث سند مؤثق در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کند.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

او گفت:

"اظهارات صدراعظم پاکستان که در رابطه به انفجار خونین چهارراهی زنبق شهر کابل که به صراحت اعتراف کرد این را به اثبات می‌رساند که در کشتار مردم افغانستان استخبارات و "آی اس آی" پاکستان و کسانی‌که در آن‌جا تحت نام طالب و القاعده زنده‌گی می‌کنند دست دارند خواست‌ما از رئیس جمهور این است که چهره پنهان دشمن و دسیسه‌های مرموز شان‌را افشا سازد."

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به تازه‌گی در مصاحبه با روزنامه فایننشیل تایمز چاپ بریتانیا گفته‌است که حمله خونین چهارراهی زنبق شهر کابل که صدها تن در آن کشته و زخمی شدند از سوی چند تن که از پاکستان وارد کابل شده بودند، انجام شد.

وی در مصاحبه‌اش همچنان گفته‌است که یک موتر نیز از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و برای چند روز در یک سفارت نگهداری و سپس برای انجام حمله استفاده شده بود.

این انفجاربه تاریخ ۳۱ ماه می سال روان میلادی در چهارراهی زنبق شهر کابل در جوار سفارت جرمنی رخداد که صدها تن در آن کشته و زخمی شدند.

پس از اظهارات صدراعظم پاکستان در رابطه به این حمله شماری از اعضای مشرانو جرگه نیز عکس العمل شدید نشان دادند.

جمع الدین گیانوال یک تن از این سناتوران در مورد گفت:

"صدراعظم پاکستان پذیرفت که پلان حمله در چهارراهی ذنبق شهر کابل در پاکستان طرح شده بود و این یک سند خوب است به ملل متحد و کشورهای که به نام تروریزم در افغانستان مبارزه می‌کند."

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پیوند به اظهارات صدراعظم پاکستان سخن گفت:

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

"اظهارات اخیر صدر اعظم پاکستان که اعتراف صریح به یک واقعیت تلخ است بارها حکومت افغانستان حرف خود را بیان داشته و اکنون که در عالی ترین مرجع سازمان ملل متحد رئیس جمهور افغانستان اشتراک می‌کند یک بخش عمده سخنرانی وی را پرداختن به جدیت تهدید تروریزم و همچنان حمایت که از این گروها در منطقه به ویژه در پاکستان صورت می‌گیرد تشکیل می‌دهد."

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که قرار است تا شام روز سه شنبه رئیس جمهور این کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه به تمامی تهدیدات تروریزم در افغانستان و برخی مسایل منطقه یی سخنرانی کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG