لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

دی نیشن: اردوی امریکا تاحال چی را در مورد افغانستان درک نکرده‎است؟


لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز در شماره اخیرش به مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی رهبران جهان در جلسه جاری اسامبله عمومی ملل متحد اشاره نموده و بخش‎های مهمی از سخنرانی‎های چند رهبر به شمول رئیس جمهور افغانستان را به نشر رسانیده‎است.

به نوشته لاس انجلس تایمز، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از تهدیدات تروریستی سخن گفته و از استراتژی امریکا برای افغانستان حمایت کرد.

به نوشته روزنامه، رئیس جمهور غنی در سخنرانی اش از پلان ارسال سربازان بیشتر امریکایی به افغانستان ستایش نموده گفت، شانزده سال بعد از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا و آغاز جنگ علیه طالبان در افغانستان، خشونت‎های گروه‎های تروریستی هنوزهم تهدید جدی را برای افغانستان تشکیل می‎دهند.

غنی گفت، خشونت‎های شبکه‎های تروریستی چندین کشوری، سازمان‎های جنایتکار، جرایم سایبری و تروریزم به حمایت دولتی یک پدیده زودگذر نه، بلکه یک تهدید طولانی مدت بیش از یک دهه برای امنیت ملی افغانستان بوده‎است.

لاس انجلس تایمز اظهارات مهم دیگر غنی را نیز گرفته که در اشاره به استراتژی جدید رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان و جنوب آسیا گفته‎است:

"با اعلان استراتژی جدید ترمپ برای مبارزه علیه تروریزم و ایجاد ثبات در جنوب آسیا، مشارکت پایدار افغانستان با امریکا تازه شده و مسیر جدید یافته‎است."

لاس انجلس تایمز به اظهارات ترمپ قبل از ریاست جمهوری اش نیز اشاره کرده که جنگ افغانستان را یک اشتباه وحشتناک خوانده و در یک تویت در سال ۲۰۱۳ نوشته بود که: "ما باید افغانستان را فورا" ترک کنیم.

دی نیشن

در حالی‎که لاس انجلس تایمز از اظهارات گذشته ترمپ در مورد ترک افغانستان یاد کرده‎است، نشریه امریکایی دی نیشن روی موقف فعلی ترمپ و تصمیم تازه وی در مورد عدم ترک افغانستان تمرکز نموده‎است.

دی نیشن در شماره اخیرش مقاله را به نشر رسانیده‎است تحت عنوان اردوی امریکا تاحال چی را در مورد افغانستان درک نکرده‎است؟

نشریه در اشاره به جابجایی حدود سه هزار سرباز امریکایی که وزیر دفاع جیم متیس به روز دوشنبه خبر راهی شدن آن‎ها به افغانستان را داد می‎نویسد، سال‎ها بعد از آنکه اکثر امریکایی‎ها طولانی ترین جنگ کشور شان را فراموش کرده‎اند، عساکر امریکایی حال دوباره در افغانستان مستقر می‎شوند. در شانزده سال گذشته، تحت قومانده سه رئیس جمهور و استعفای چندین جنرال اردوی امریکا در جنگ افغانستان مشابه موتر سایکل سوارانی بوده‎است که گرد یک گولایی بی انتها در حرکت بوده‎اند.

دی نیشن می‎نویسد، این بار شمار نیروهای تازه اعزام به افغانستان سری است، گرچه بعضی گزارش‎ها از اعزام ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نیرو، جمع شش هزار دیگر و یک شمار نامعلوم به تعقیب آن سخن می‎گویند، ولی نویسنده مقاله می‎پرسد که کی می‎تواند به این ارقام اعتماد کند؟

به نوشته مقاله، نباید فراموش کرد که شمار نیروهای‎که بعد از اعلان خروج عساکر توسط رئیس جمهور اوباما در سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی ماندند ۸۴۰۰ گفته شده بود ولی تازه معلوم شد که شمار آن‎ها ۱۲۰۰۰ است.

نویسنده مقاله دی نیشن می‎پرسد، آیا این کار ضروری است؟ یا هوشیارانه است یا حتی حقیقت دارد؟

دی نیشن در ادامه مقاله اش از شکریه بارکزی سفیر افغانستان در ناروی نقل می‎کند که در پاسخ به همین سه سوال می‎گوید نخیر! بارکزی که خود در سال ۲۰۱۴ از یک حمله انتحاری طالبان متاثر شده بود گفته‎است، طالبان دیگر ختم شده‎اند، آن‎ها می‎خواهند خانه بروند ولی شما امریکایی‎ها آن‎هارا نمی‎گذارید.

شکریه بارکزی به خبرنگار دی نیشن گفته‎است، طالبان قوای اشغالگر نیستند، آن‎ها اتباع افغانستان اند، آن‎ها به دلیل محافظه کاری بیش از حد مذهبی، زن ستیزی و رویکرد تندروانه شان منفور هموطنان شان شده‎اند. ولی به گفته نویسنده احتمال می‎رود که در صورت موجودیت صلح اکثر طالبان به خانه هایشان برگشته مثل پدران شان زراعت و دوکانداری کنند و مردم عادی قریه‎ها باشند، شاید در مناطق شان خواهان نظم و اصول محلی شده و اصلاً در فکر حکومت کابل نباشند.

XS
SM
MD
LG