لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

غنی: استراتژی ترمپ برخلاف استراتژی اوباما نتیجه خواهد داد


رئیس جمهور افغانستان می‎گوید که استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای پیروزی در جنگ افغانستان برخلاف استراتژی بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا که به گفته محمد اشرف غنی به ناکامی انجامید، نتیجه خواهد داد.

رئیس جمهور اشرف غنی گفته‎است که کار نزدیکتر با کابل و اتخاذ موضع شدیدتر علیه پاکستان، شانس بهتر را فراهم می‎کند تا استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان نسبت به پلان‎های گذشته نتیجه بدهد.

آقای غنی این مطلب را به روز چهارشنبه ابراز کرده‎است.

رئیس جمهور افغانستان که در یک نشست انجمن آسیا در نیویارک صحبت می‎کرد افزود، شانس دیگرِ موفقیتاستراتژی جدید امریکا این است که اردوی افغانستان تقویت شده و در رهبری آن تغییرات و اصلاحات وارد شده‎است.

رئیس جمهور اشرف غنی
رئیس جمهور اشرف غنی

به اساس گزارش خبرگزاری رویترز، محمد اشرف غنی گفته‎است، استراتژی بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا که تلاش می‎کرد جنگ شانزده ساله در افغانستان را موفقانه به پایان برساند و نیروهای امریکایی را ازین کشور خارج سازد به این خاطر ناکام شد که اوباما دارای یک شریک در افغانستان نبود.

رئیس جمهور اشرف غنی با آنکه درین مورد از کسی نام نبرد اما ظاهرآ اشاره اش به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان بود که از پالیسی امریکا و نیروهای به رهبری ایالات متحده پیوسته انتقاد می‎کرد.

آقای غنی افزود، رئیس جمهور دونالد ترمپ بر عکس بارک اوباماتنها نیست بلکه به گفته وی با افغانستان تیم همکار و مشترک دارد.

رئیس جمهور افغانستان گفت، ویژه‎گی استراتژی اداره دونالد ترمپ این است که در ترتیب آن با حکومت افغانستان به طور همه جانبه مشوره شده‎است.

محمد اشرف غنی در ادامه با اشاره به این تصمیم بارک اوباما که تعداد از نیروهای امریکایی را در افغانستان حفظ کرد با آنکه تعهد کرده بود تمام آن‎ها را ازین کشور خارج می‎سازد گفت، این تصمیم در زمانی "بقای ما را یقینی ساخت" که به گفته آقای غنی، طالبان تحرکات شان را برای شکست و سقوط حکومت تقویت بخشیدند.

غنی: توانایی قوای افغان در حال افزایش است.
غنی: توانایی قوای افغان در حال افزایش است.

رویترز می‎نویسد که رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با رادیوی ملی امریکا که قرار است امروز نشر شود برخی از جزئیات استراتژی نو امریکا برای افغانستان و منطقه را که قصر سفید فاش نساخته‎است برجسته ساخت.

محمد اشرف غنی گفته‎است، هدف اداره دونالد ترمپ این است تا هشتاد درصد قلمرو افغانستان ظرف چهار سال آینده بار دیگر زیر کنترول حکومت قرار گیرد.

به اساس تخمین ایالات متحده امریکا، حکومت افغانستان در حال حاضر صرف بر نصف خاک این کشور کنترول مستقیم دارد.

آقای غنی گفته‎است که به اساس این استراتژی، تعداد نیروهای کماندوی افغانستان به دو برابر افزایش می‎یابند و قوای هوایی این کشور تقویت می‎شوند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفته‎است که نظامیان امریکایی طبق پلان به نیروهای افغان آموزش و مشوره داده، از آن‎ها حمایت می‎کنند اما دوباره در جنگ سهم نخواهند گرفت.

محمد اشرف غنی گفته‎است که توانایی قوای افغان در حال افزایش است و با به عهده گرفتن نقش بزرگتر در جنگ تجربه بیشتر کسب کرده‎اند.

آقای غنی افزوده‎است که به باورش، پیروزی در جنگ یک دهه دیگر را در بر نخواهد گرفت بلکه به گفته وی پیروزی در چند سالِ محدود به دست خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG