لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

رئیس جمهور غنی: ما از امریکا چک سفید نمی‌خواهیم


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، افغانستان از امریکا چک سفید نمی‌خواهد بلکه کشورش در مبارزه با فساد، جلوگیری از ضیاع منابع و حسابدهی و شفافیت کامل آن مصمم است.

رئیس جمهور افغانستان این را روز گذشته در دیدار با دونالد ترمپ همتای امریکایی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک گفت.

رئیس جمهور غنی در حضور همتای امریکایی‌اش به رسانه‌ها گفت:

اشرف غنی: افغانستان در مبارزه با فساد، جلوگیری از ضیاع منابع و حسابدهی و شفافیت کامل آن مصمم است.
اشرف غنی: افغانستان در مبارزه با فساد، جلوگیری از ضیاع منابع و حسابدهی و شفافیت کامل آن مصمم است.

" ما خواهان یک چک سفید نیستیم و برای انجام کارهای مصمم استیم که مربوط ما می‌شوند. مبارزه با فساد، اطمینان دهی برای جلوگیری از ضیاع منابع و حسابدهی کامل برای نتایج آن."

به گفته آقای غنی، ایالات متحدۀ امریکا با استفاده از تمامی ابزارهای نظامی، دپلوماتیک و اقتصادی خواهان بیرون کشیدن افغانستان از بحران ۴۰ ساله است و افغانستان از این بابت سپاس‌گزار است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا که همراه با رئیس جمهور اشرف غنی در برابر رسانه‌ها حضور داشت از روحیه عالی سربازان افغان در جنگ علیه تروریزم ستایش کرد و گفت، نظامیان امریکایی نیروهای افغان را رهبری می‌کنند که شدیداً در برابر گروه‌های تروریستی می‌جنگند.

دونالد ترمپ: امریکا برای پیشرفت و رفاه افغانستان بشمول معادن در سکتورهای گوناگون، این‌کشور را همکاری اقتصادی خواهد کرد.
دونالد ترمپ: امریکا برای پیشرفت و رفاه افغانستان بشمول معادن در سکتورهای گوناگون، این‌کشور را همکاری اقتصادی خواهد کرد.

دونالد ترمپ افزود:

" ما برای چند دلیل در افغانستان حضور داریم اما یک دلیل عمده آن متوقف ساختن شبکه‌های تروریستی است که به هر دلیلی که به نظر می‌رسد نسبت به هر جای دیگر در افغانستان جمع شده‌اند. ما کار خود را بگونه مؤثر انجام می‌دهیم."

رئیس جمهور دونالد ترمپ همچنان گفت، در حال حاضر ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند اما اکنون قواعد جنگ تغییر کرده‌است و افزود که نظامیان امریکایی و افغان به تروریستان مستقر در آن‌کشور ضربه شدید وارد کرده‌اند.

از سوی دیگر ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک اعلامیه گفت، رؤسای جمهور افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در ملاقات شان، روی مبارزه جدی علیه تروریزم، تمویل، تجهیز و بلند بردن توانایی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث کردند.

در اعلامیه آمده‌است که رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد همکاری‌های اقتصادی کشورش با افغانستان نیز صحبت کرده‌است.

در این اعلامیه به نقل از رئیس جمهور ترمپ نوشته شده که گفته‌است، ایالات متحده امریکا برای پیشرفت و رفاه افغانستان بشمول معادن در سکتورهای گوناگون، این‌کشور را همکاری اقتصادی خواهد کرد.

اعلامیه ارگ ریاست جمهور افغانستان می‌افزاید که محمد اشرف غنی از حمایت امریکا جهت انکشاف منابع طبیعی افغانستان استقبال کرده و همچنان گفته‌است که انکشاف اقتصادی و رفاه افغانستان به انکشاف سکتور معادن این‌کشور بستگی دارد که به گفته رئیس جمهور غنی، افغانستان از این مسیر می‌تواند خودکفا شده و از عهده مصارف امنیتی خود بیرون شود.

XS
SM
MD
LG