لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

مسیر: گارنیزیون برای امنیت در روزهای محرم به ۵۰۰ تن اسلحه توزیع می‌کند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به توزیع اسلحه به شماری از مردم برای تأمین امنیت در روزهای محرم، مداخله حکومت در امور کمیسیون مستقل انتخابات و اتهام اختلاس بالای رئیس ولسی جرگه پرداخته‌اند.

مسیر

روزنامه مسیر در سر مقاله‌اش گفته است که گارنیزیون کابل برای تامین امنیت تکیه خانه‌ها و مساجد در روزهای محرم برای پنجصد تن اسلحه توزیع می‌کند.

سر مقاله نویس گفته‌است که این اقدام به چند دلیل نادرست و نگران کننده‌است، نخست این‌که بر اساس قوانین افغانستان تامین امنیت وظیفه نیروهای امنیتی این کشور است.

دوم این‌که این پنجصد تن که برای شان سلاح داده می‌شود،کی‌ها هستند، استفاده سلاح را بلد اند یا نه، چه تضمینی وجود دارد که در سرقت و اعمال غیر قانونی دیگر از آن کار گرفته نشود؟

سر مقاله نویس می‌گوید، پرسش دیگر این‌که آیا این افراد دوست و دشمن را تشخیص خواهند توانست، آیا خود این افراد مورد استفاده دشمن قرار نخواهند گرفت و دیگر این‌که اسلحه توزیع شده دوباره چگونه جمع آوری خواهد شد؟

سر مقاله نویس همکاری مردم در تامین امنیت را بسیار مهم دانسته اما نهادهای امنیتی افغان را مورد انتقاد قرار داده که چرا صدها میل سلاح را بالای مردم توزیع می‌کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته‌است که هنوز نیز کمیسیون مستقل انتخابات به ارگ ریاست جمهوری وابسته است.

سر مقاله نویس گفته‌است،از زمانی‌که این کمیسیون پس از گماشتن کمیشنران تازه‌اش به کار آغاز کرده چندین بار برخی از اعضای آن مشکل انحصار و فیصله‌های پنهانی را مطرح کرده‌اند.

سر مقاله نویس نوشته‌است که کمیسیون‌های انتخاباتی باید دوباره اعتبار شان را بدست می‌آوردند و اقدامات جدی برای اصلاحات در نظام انتخاباتی این کشور از سوی این کمیسیون انجام می‌شد.

اما سرمقاله نویس می‌گوید که کمیسیون انتخابات تا حالا دست به کدام اصلاحات نزده و به بی‌اعتمادی مردم بر آن افزوده شده‌است.

افغانستان ما

و روزنامه افغانستان ما در مطلبی به اتهام اختلاس به رئیس ولسی جرگه و رئیس دارالانشای این جرگه پرداخته‌است.

نویسنده مطلب نوشته‌است که شماری زیادی از اعضای این جرگه خواستار بررسی این اتهامات شده اند.

در مطلب آمده است که حتی برخی از وکلای مردم در ولسی جرگه گفته اند که مطابق قانون اساسی باید وظیفه عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه به اتهام سو استفاده از صلاحیت و خیانت ملی تعلیق گردد.

XS
SM
MD
LG