لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

ولسوالی شیندند هرات به پنج ولسوالی تقسیم شد


کار تقسیم ولسوالی شیندند ولایت هرات به پنج ولسوالی از سوی حکومت مرکزی افغانستان نهایی شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید به زودی کار عملی ولسوالی‎های تازه تشکیل شده درین ولایت آغاز می‎شود.

اداره محلی هرات یکی از عمده ترین دلایل این موضوع را سرکوب مخالفان مسلح دولت درین ولسوالی‎ها می‎داند.

فرهاد تاکید می‎کند که با تشکیل نیروهای امنیتی درین ولسوالی امنیت درین مناطق بهبود خواهد یافت و جلو فعالیت مخالفان مسلح دولت گرفته خواهند شد.

شهر هرات
شهر هرات

او افزود:

"منظوری پنج ولسوال جدید به شمول ولسوال شیندند رسیده‎است و ولسوال شیندند امروز به وظیفه اش آغاز کرد. و در عین زمان کارها از طریق ولسوالان جدید بخاطر جذب منابع امکانات و تجهیزات و همچنان توسعه خدمات درین ولسوالی‎ها آغاز شده‎است."

حکومت افغانستان تلاش کرده‎است تا با تقسیم کردن ولسوالی شیندند به ولسوالی‎های زیرکوه، پشت کوه، کوه زور و زاول فعالیت طالبان درین مناطق را محدود کند.

البته باید یاد آور شد که ولسوالی شیندند فعلی بحال خود یک ولسوالی بجا مانده‌است اما تشکیل چهار ولسوالی فوق، محدوده آن را کوچک کرده‌است.

با این اقدام شمار ولسوالی‌های هرات از ۱۵ به ۱۹ ولسوالی افزایش یافت.

اما کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات این موضوع را برای امنیت این مناطق کار ساز نمی‎داند.

آقای علیزایی تاکید دارد تا زمانی‎که حکومت افغانستان نیروی کافی برای مبارزه با طالبان درین مناطق را مستقر نسازد امنیت به این ولسوالی‎ها بر نخواهند گشت.

کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات
کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات

وی افزود:

"من فکر می‎کنم که پنج یا ده ولسوال تازه معرفی شوند تا امکانات و نیروی آن مکمل نباشد ناکام خواهند بود. باید نیرو و امکانات آن درست باشند و به طور قاطع جلسات نظامی آنان هفته وار برگزار شود و این جلسات آن‎ها نتیجه بدهد."

ولسوالی شیندند ولایت هرات یکی از مناطق نا امن در غرب افغانستان است.

مقامات محلی در ولایت هرات همواره گفته‎اند که کشورهای ایران و پاکستان طالبان درین ولسوالی را حمایت می‎کنند تا علیه نیروهای امنیتی افغان و خارجی بجنگند.

اکنون عبدالغنی نوری ولسوال زیرکوه از موجودیت جنگجویان ایرانی و پاکستانی در صفوف مخالفان مسلح دولت پرده بر می‎دارد.

او می‎گوید تا زمانی‎که حکومت افغانستان عملیات قوی را بخاطر سرکوب مخالفان مسلح دولت درین ولسوالی راه اندازی نکند، او نخواهند توانست وظیفه اش را اشغال کند.

وی افزود:

"اگر عملیات راه اندازی نشود به هیچ عنوان ولسوالی را نگهداری کرده نمی‎توانیم و باید عملیات سر تا سری راه اندازی شود. پاکستانی‎ها و ایرانی‎ها میایند و با رهبران طالبان جلسات برگزار می‎کنند و برای آن‎ها پول می‎دهند."

مقامات محلی هرات از ولسوالی زیرکوه که به تازه‎گی از ولسوالی شیندند جدا شده‎است به عنوان یکی از پایگاه‎های اصلی مخالفان مسلح دولت در غرب افغانستان یاد می‎کنند.

چندی قبل حکمت الله حکمت سرپرست ولسوالی شیندند به رادیو آزادی گفته بود که امنیت در ولایات غربی افغانستان وابسته به امنیت شیندند است.

او گفت بزرگترین جلسات طالبان حوزه غرب افغانستان در منطقه زیرکوه صورت می‎گیرد و تمام تصامیم جنگی آنان درین ولسوالی اتخاذ می‎شوند.

حکومت افغانستان بخاطر محدود کردن فعالیت طالبان ولسوالی شیندند را به پنج ولسوالی تقسیم کرده اما مردم این مناطق می‎گویند تا زمانی‎که این ولسوالی به ولایت ارتقا داده نشود مشکلات امنیتی آن برطرف نخواهند شد.

شاه پور صابر- هرات

XS
SM
MD
LG