لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

فیفا: شورای ملی در بخش نمایندگی از مردم درست عمل نکرده‌است


مسئولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گویند با آنکه اعضای شورای ملی در اجلاس سیزدهم دوره شانزدهم در تناسب به اجلاس دوازدهم تا اندازه موفق بوده اما در بخش نمایندگی از مردم درست عمل نکرده‌است.

حسیب معترف مسئول مشاهده پارلمانی این بنیاد روز دوشنبه حین نشر یافته‌های‌ شان از فعالیت اعضای شورای ملی در داخل این شورا گفت، کارکرد اعضای مشرانو جرگه و ولسی جرگه افغانستان در جریان اجلاس سیزدهم دوره شانزدهم با موفقیت‌ها و کاستی‌های به همراه بوده‌است.

وی گفت:

"پارلمان در اجلاس سیزدهم در مقایسه به اجلاس دوازدهم در بحث نظارت از اعمال حکومت و در بحث قانون گذاری عملکرد بهتر داشته اما در بحث نمایندگی از مردم متأسفانه عملکرد بهتر نداشته است."

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهند که اعضای ولسی جرگه در ساعات امتیازی ۷۰ درصد در مورد نقش نظارتی بر عملکرد حکومت اما ۳۸ درصد به نمایندگی از مردم سخن گفته اند.

همچنان در مشرانو جرگه نیز در ساعات امتیازی ۲۷ درصد به نمایندگی از مردم و بقیه روی دیگر موضوعات قانون گذاری بحث شده‌است.

مشاهدات این نهاد که از تاریخ ۱۵ حوت سال گذشته تا اخیر سرطان سال ۱۳۹۶ انجام شده‌است نشان می‌دهند که نقض اصول وظایف داخلی در جلسات شورای ملی وجود داشته و در بخش قانون گذاری نیز کارهای کمتر انجام شده‌است.

اما مسئولان این نهاد می‌گویند، اعضای شورای ملی جلسات بیشتر برگزار کرده، غیابت وکلا نیز در تناسب به اجلاس دوازدهم کمتر وجود داشته است.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید که برای بهبود کارها در شورای ملی برخی پیشنهادات اصلاحی را به هر دو مجلس داشته که برخی از آن مورد استقبال قرار گرفته و برخی هم عملی نشده‌اند.

این در حالیست که پیش از این برخی از مردم عام نیز گفته اند که اعضای ولسی جرگه نمایندگی درست از آنان نکرده و در بیشتر موارد به فکر منافع شخصی‌شان بوده‌اند.

در این حال هیئت اداری ولسی جرگه مشاهدات فیفا را رد و یا تأیید نمی‌کند اما تأکید می‌کند که در بخش قانون گذاری و نمایندگی از مردم در اجلاس سیزدهم تلاش‌های بیشتر صورت گرفته‌اند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت که در ساعت امتیازی بیشتر روی مسایل ملی بحث می‌گردد اما در کنار آن بیشتر وکلا برای رسیدگی به مشکل موکلین‌شان تلاش کرده‌اند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه

وی می‌گوید:

"ما متیقن استیم چیزیکه در توان وکیل باشد اکثریت شان، این را نمی‌گویم که همه اکثریت در خدمت ملت و موکلین استند همین وکلا استند که در دفاتر، مهمان خانه‌ های شان از موکلین پذیرایی می‌کنند."

آقای احمدزی می‌گوید که به دیدگاه هر نهاد احترام دارند اما باید قضاوت در برابر همه یکسان نباشد.

در این حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا پیشنهاد می‌کند که برای رسیدگی بهتر به مشکل موکلین باید یک مرکز رسیدگی به مشکلات مردم و یک مرکز تحقیقاتی در داخل شورای ملی ایجاد گردد تا کارها بهبود یافته و به مشکلات همه موکلین به وقت رسیدگی صورت گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG