لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

عبدالله: تمرکز سفرم به هند بیشتر روی سرمایه گذاری‌ها خواهد بود


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان سفرش به هند را یک فرصت خوب خوانده می‌گوید در مورد پروژه‌های بزرگ با مقام‌های آن کشور صحبت می‌کند.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت، در کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری در هند اشتراک می‌کند و در این سفر بیشتر روی مسایل تجارتی و اقتصادی بحث خواهد شد.

وی افزود:

"بیشتر تمرکز این سفر روی مسایل تجارت و سرمایه گذاری میان افغانستان، هندوستان و ایالات متحده امریکا است، سرمایه گذارها از هر سه کشور در این کنفرانس شرکت می‌کنند و در کنار آن با ملاقات‌های دو جانبه با مقام‌های کشور هندوستان داریم."

قرار است در این سفر که به روز چهارشنبه انجام می‌شود دوصد تجار افغان و برخی وزرا رئیس اجرائیه را همراهی کنند.

ریاست اجرائیه می‌گوید گسترش روابط تجارتی با هند افغانستان را برای رسیدن به اهداف‌اش در بخش تقویت اقتصادی کمک می‌کند.

این در حالیست که حدود سه ماه قبل کابل و دهلی جدید برای اولین بار به هدف گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور از طریق دهلیز هوایی تجارت را آغاز کردند.

همچنان هند علاقمند داشتن روابط تجارتی با افغانستان از طریق بندر چابهار است.

در کنار آن هند نزدیک به سه میلیارد دالر را برای تطبیق پروژه‌های بزرگ زیربنایی به افغانستان کمک کرده‌است.

سفر رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به هند سه روزه خواهد بود، عبدالله عبدالله در کنار دیدار با صدر اعظم آن کشور، در یک نمایشگاه مشترک تجارتی دو کشور نیز در آنجا اشتراک خواهد کرد.

از سوی هم هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان این سفر را مهم خوانده ابراز امیدواری می‌کند که رئیس اجرائیه بتواند توجه کمک‌های هند را در سایر بخش‌ها نیز جلب کند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت افغان‌ها خواهان گسترش روابط با هند در بخش‌های نظامی، معارف و صحت نیز هستند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"خواست ما از رئیس اجرائیه و هیئت همراه‌اش این است که هنگام ملاقات با مقام‌های هندی با قاطعیت از دوستی افغان‌ها با هند سخن بزنند تا خوشبینی‌ها از جانب افغان‌ها در این مورد درک شود، باید در بخش‌های مختلف خواهان کمک شود."

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که صدراعظم پاکستان هفته گذشته گفت که روابط سیاسی و نظامی افغانستان و هند برای کشورش، قابل تحمل نیست.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کابل روابط‌‌ اش با دهلی جدید را بر اساس منافع ملی این‌کشور ادامه می‌دهد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG