لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

انصار: ترمپ خواستار مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شده‎است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی عدم موافقه رئیس جمهور غنی دال بر مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر تمرکز نموده‎اند.

انصار

روزنامه انصار در سرمقاله‎اش نوشته‎است که ترمپ خواستار مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شده‎است.

در ادامه نوشته شده که این موضوع در گفتگوی که میان روسای جمهوری افغانستان و امریکا صورت گرفت، مطرح گردیده‎است.

همچنان در بخشی از مطلب نگاشته شده که آقای ترمپ با ادامه فعالیت این دفتر در دوحه مخالف است و آن را اقدامی شکست خورده توسط بارک اوباما برای ایجاد صلح در افغانستان می‎داند.

ماندگار

روزنامه ماندگار همچنان در شماره امروزی اش روی همین موضوع در سر مقاله اش بحث نموده و نوشته شده که: " چرا آقای غنی موافق به بسته شدن دفتر طالبان نیست؟"

روزنامه به نقل از گاردین نوشته که دونالد ترمپ در نظر دارد تا دفتر طالبان را در قطر بسته نماید اما رئیس جمهور غنی خواهان تجدید نظر دونالد ترمپ پیرامون بستن دفتر طالبان در قطر شده‎است و به باور سرمقاله نویس این به معنی اینست که رئیس جمهور غنی نمی‎خواهد تا دفتر طالبان در قطر مسدود گردد.

در ادامه همچنان نوشته شده که دفتر طالبان در قطر با توجه به مصونیتی که دارد، منبعی برای اجرای برخی معاملات اقتصادی و سیاسی برای طالبان نیز هست و مسدود شدن آن برای دولت افغانستان می‎باید در اولویت قرار داشته باشد.

قلب آسیا

روزنامه قلب آسیا که به زبان انگلیسی اقبال چاپ میابد نیز در یکی از مطالب اش روی همین موضوع نوشته و گفته شده که در حدود ۳۶ تن از بزرگان طالبان درین دفتر که معروف به دفتر سیاسی طالبان است، حضور دارند.

همچنان در مطلب آمده که کشور شاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز خواهان مسدود شدن این دفتر می‎باشند.

مسیر

روزنامه مسیر در سر مقاله‎اش همین موضوع را مورد بحث قرار داده و به نقل از روزنامه گاردین نوشته‎است که دونالد ترمپ بالای رئیس جمهوری افغانستان فشار وارد می‎نماید تا به مسدود شدن دفتر طالبان در قطر موافقه نماید.

به بارو نویسنده مسدود شدن دفتر طالبان در قطر منفعت‎ها و زیان‎های در پی خواهد داشت.

اول اینکه با مسدود شدن این دفتر طالبان بیشتر به پاکستان اتکا خواهند نمود دوم این‎که امکان دارد کشورهای مخالف امریکا در صورت مسدود شدن این دفتر برای طالبان اجازه ایجاد دفتر در کشور شان را بدهند که این به مشکلات افغانستان خواهد افزود.

به باور نویسنده همین حالا گفته می‎شود که طالبان بر علاوه پاکستان در ایران هم دفاتر غیر رسمی دارند.

XS
SM
MD
LG