لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

تبصره برخی از روزنامه های جهان در مورد سفر عبدالله عبدالله به هند


نشریه نیو کرالا

نشریه نیو کرالا چاپ هند مطلبی را در مورد مسافرت عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به دهلی نونشر کرده است.

این نشریه می‌نویسد که آقای عبدالله برای دیدار با مقام‌های هندی به هدف افزایش و تقویت همکاری های دو جانبه میان کابل و دهلی نو وارد هند شده‌‍است.

به نوشته نیو کرالا، هند و افغانستان هر دو از پاکستان به خاطر پناه دادن به گروه‌های دهشت افگن انتقاد کرده‌اند.

این نشریه هندی به نقل از صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نوشته است که تروریزم و خشونتِ ناشی از افراطگرایی که افغانستان را متأثر می‌سازد تولید پالیسی درازمدت یک کشور همسایه برای بی‌ثباتی افغانستان است.

آقای ربانی این سخن را اخیراً در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان در نیویارک گفته است.

رئیس اجرائیه افغانستان به روز پنجشنبه با نریندرا مودی صدراعظم هند و سوشما سوآراج وزیر خارجه این‌کشور در دهلی نو دیدار کرد.

نشریه نیو کرالا نوشته است، پس از آنکه دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا استراتژی جدید واشنگتن در مورد افغانستان و جنوب آسیا را اعلان کرد، گفت‌وگو ها میان حکومت‌های افغانستان، هند و ایالات متحده امریکا افزایش یافته است.

این نشریه نوشته است که نیرمالا سیتهارامان وزیر دفاع هند به جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفته است که هند مشارکت اش را با افغانستان در سکتورهای مختلف به شمول مسایل انکشافی، کمک صحی، انرژی و دیگر ساحات افزایش می‌دهد اما وی تأکید کرده‌است که هند به افغانستان سرباز نخواهد فرستاد.

نشریه اندین اکسپرس

نشریه اندین اکسپرس نوشته است که در جریان ملاقات عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان و سوشما سوآراج وزیر خارجه هند، دو کشور روابط دو جانبه شان را به بررسی گرفتند.

این نشریه به نقل از راویش کومار سخنگوی وزارت خارجه هند نوشته است که هند مشارکت استراتژیک با افغانستان را تقویت می‌بخشد.

روزنامه ها و نشریه های هندی می‌نویسند که این مسافرت عبدالله عبدالله به هند و دیدارش با مقام‌های این‌کشور به دنبال نشست شورای مشارکت افغانستان و هند صورت می‌گیرد.

این نشست در ماه جاری میلادی در دهلی نو به ریاست وزیران خارجه افغانستان و هند برگزار و روی همکاری‌ها میان دو کشور بحث شد.

XS
SM
MD
LG