لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

ترکیه: نشست ۳ جانبه در پیوند به همه پرسی کردستان برگزار می‌شود


صدراعظم ترکیه می‌گوید، او می‌خواهد در نشستی با رهبران ایران و عراق عکس‌العمل به همه پرسی کُرد‌ها در کردستان عراق را هماهنگ سازد.

صدراعظم ترکیه به خبرنگاران گفت، رهبران سه کشور در نظر دارند که در آیندۀ نزدیک همه اقداماتی‌شان را هماهنگ کنند.

بن علی ییلدیریم افزود: "ما می‌خواهیم تا نشست سه جانبه را تنظیم و برگزار کنیم."

دفتر مطبوعاتی صدراعظم ترکیه گفت، آقای ییلدیریم دیروز در ارتباط به همه پرسی کُرد‌های عراق، از طریق تماس تیلفونی با اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران صحبت کرده‌است.

همزمان با این، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیروز پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت و در مورد همه پرسی کُرد‌های عراق گفت:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه

"ما در یک زمان خیلی حساس پس از همه پرسی، برای جلوگیری از اشتباهات بزرگ حکومت خود مختار کُردستان نیاز داریم. مهم این‌است که جامعه بین‌المللی موقف حمایت از حق حاکیت عراق و وحدت سیاسی این‌کشور را دارد."

ایران، عراق، سوریه و ترکیه، نفوس قابل ملاحظه کُرد‌های را در خود دارند و برای سال‌هاست که در ارتباط به سرکشی و تقاضا به خود مختاری آن‌ها معاملاتی را انجام می‌دهند.

اکثریت نفوس ۳۰ میلیونی کُرد، در ترکیه بسر می‌برند. جایی‌که پی کی کی گروه نظامی کُرد‌ها از دهه‌ها برای استقلال در مرز‌های خود مبارزه می‌کنند.

ضمناً، کُرد‌ها در شمال عراق که همین اکنون خود مختاری خود را بدست دارند، روز دوشنبه همه پرسی را برای استقلال از حکومت مرکزی عراق به راه انداختند که در نتیجه ۹۲.۷ درصد به آن رأی مثبت دادند.

بغداد، انقره و تهران از به رسمیت شناختن این رأی‌گیری اباء ورزیده و اکنون در تلاش وارد کردن فشار به کُرد‌های عراق اند تا آن‌ها را مجبور سازند که از خواست‌شان برای استقلال عقب نشینی کنند.

این سه کشور کُرد‌های عراق را به قطع روابط اقتصادی و انزوای منطقه‌ای تهدید کرده‌اند.

ترکیه می‌گوید، مرز‌های خود با مناطق کُرد نشین عراق را می‌بندد و انتقال نفت این ساحه از طریق پایپلاین به این‌کشور و از آنجا به سواحل مدیترانه را قطع می‌کند.

دفتر مطبوعاتی صدراعظم عراق دیروز گفت، ترکیه همچنان موافقه کرد که در ارتباط به صادرات نفت خام تنها با حکومت بغداد معامله می‌کند.

اما مقامات کُرد عراق می‌گویند، آن‌ها می‌توانند از یک محاصره اقتصادی محفوظ بمانند، زیرا در تأمین انرژی برق و مواد سوخت، خودکفا اند و دارای ساحاتی زراعتی حاصل خیز می‌باشند.

آن‌ها همچنان گفتند، اکثریت لاری‌ها که از مرز ترکیه عبور می‌کنند، تنها می‌توانند از مناطق کُردنشین به سوی بغداد بگذرند. بناءً هر گونه محاصره نه تنها به اقتصاد مناطق کردنشین، بلکه به اقتصاد ترکیه و عراق نیز ضرر می‌رساند.

XS
SM
MD
LG