لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

وزارت داخله پاکستان: به حزب "ملی مسلم لیک" اجازه شرکت در انتخابات داده نشود


صفی الله خالد رئیس حزب "ملی مسلم لیک"
صفی الله خالد رئیس حزب "ملی مسلم لیک"

خبرگزاری رویترز بر اساس اسناد بدست آمده‌اش گزارش می‌دهد که وزارت داخله پاکستان از کمیسیون انتخابات کشورش خواسته تا به حزب تازه تأسیس موسوم به "ملی مسلم لیک" اجازه اشتراک در انتخابات را ندهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که وزارت داخله پاکستان در ۲۲م ماه سپتمبر یک مکتوب را به کمیسیون انتخابات این‌کشور سپرده‌است که بر اساس آن خواهان جلوگیری از حزب موسوم به "ملی مسلم لیک" در انتخابات شده‌است.

حزب "ملی مسلیم لیک" که به تازگی تأسیس شده‌است گفته می‌شود که با حافظ سعید رهبر گروه افراطی لشکر طیبه ارتباط دارد، گروه که مسئول حملات سال ۲۰۰۸ میلادی در شهر ممبی هندوستان و همچنان چندین حمله در افغانستان خوانده شده‌است.

وزارت داخله پاکستان در مکتوب‌اش به کمیسیون انتخابات پاکستان گفته است که این وزارت از ثبت نام حزب "ملی مسلم لیک" در این کمیسیون حمایت نمی‌کند.

سخنگویان کمیسیون انتخابات و وزارت داخله پاکستان ارسال این مکتوب را تأیید کرده‌اند.

حافظ سعید رهبر لشر طیبه
حافظ سعید رهبر لشر طیبه

ایالات متحده امریکا، حافظ سعید رهبر گروه لشکر طیبه را که در حال حاضر یک مؤسسه خیریه بنام "جماعت الدعوه اسلامیه" دارد یک تروریست خوانده که حملات شهر ممبی را طرحریزی کرده‌است.

واشنگتن گفته است هر فردیکه در گرفتاری حافظ سعید همکاری کند، ده میلیون دالر جایزه خواهد گرفت.

حافظ سعید در حال حاضر در منزلش در پاکستان در حبس خانگی بسر می‌برد.

این‌که پاکستان تا اکنون در مورد حافظ سعید یک موقف روشن را اختیار نکرده‌است یکی از دلایل عمده تیرگی روابط میان دهلی نو و اسلام آباد و همچنان اسلام آباد و واشنگتن خوانده می‌شود.

وزارت داخله پاکستان در مکتوب‌اش به کمیسیون انتخابات نوشته است که "حزب ملی مسلم لیک" و گروه "لشکر طیبه" و مؤسسات خیریه مرتبط به آن‌ها از یک منبع ایدیالوژیکی سرچشمه می‌گیرند.

سخنگوی حزب "ملی مسلم لیک" داشتن هر نوع روابط با گروه لشکر طیبه را رد کرده‌است.

تابش قیوم به خبرگزاری رویترز گفته است، مکتوب وزارت داخله که به کمیسیون انتخاب ارسال شده، غیر قانونی است.

رویترز به نقل از برخی آگاهان سیاسی و جنرالان پیشین پاکستان نوشته که گفته اند، جا دادن حزب موسوم به "ملی مسلم لیک" در میدان سیاست بخش از پلان اداره آی اس آی یا اداره استخبارات پاکستان است که به گفته آن‌ها هدف آن آوردن گروه‌های مخالف تحریک طالبان پاکستان به سیاست و تشویق آن‌ها برای دست کشیدن از خشونت است.

به گفته آگاهان، این مکتوب وزارت داخله پاکستان با موقف اداره آی اس آی در تضاد قرار دارد.

XS
SM
MD
LG