لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

وزارت داخله: ۹۵ درصد باشنده‌های فندقستان خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند


وزارت داخله افغانستان اعلام کرد که به دنبال حملات طالبان آسیب‌های جدی به باشنده‌های قریه فندقستان ولسوالی سیاه گرد پروان وارد شده‌است.

به گفته این وزارت، حمله طالبان سبب شده تا ۹۵ درصد باشنده‌های این قریه از خانه‌های‌شان بیجا شوند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه در جریان یک نشست خبری در کابل از نهاد‌های کمک رسان تقاضا کرد تا به کمک بیجا شده‌های فندقستان رسیدگی صورت گیرد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

وی افزود:

"تقریباً متأسفانه ۹۵ فیصد مردم از ساحه بیجا شده‌اند و یک تعداد به مرکز پروان و یک تعداد به بخش‌های از سیاه گرد جا بجا شده‌اند، جا دارد که از سایر نهاد‌های کمک رسان بخواهیم که در بخش رساندن کمک‌های بشری توجه کنند و هموطنان ما در این منطقه نیازمند جدی به کمک‌های بیشتر اند."

فندقستان از جمله قریه‌های ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان است که طالبان در روز‌های اخیر حملات تهاجمی را بر این ساحه انجام داده‌اند.

هر چند پیش از این گزارش شده بود که بخش‌های زیاد این منطقه را طالبان تصرف کرده‌اند اما روز دوشنبه وزارت داخله اعلام کرد که در جریان عملیات تصفیه‌یی که از دیروز به این سو آغاز شده ساحات بیشتر فندقستان از تصرف طالبان بیرون شده‌است.

به گفته سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله در جریان درگیری‌های اخیر ۲۲ عضو گروه طالبان کشته اند.

وی همچنان کشته شدن ۳ نظامی افغان در این درگیری‌ها را تأیید می‌کند.

در همین حال ادارۀ مبارزه با حوادث خبر می‌دهد که شماری از خانواده‌های بیجا شده قریه فندقستان زیر پوشش کمک‌های آنان قرار گرفته‌اند.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

سیاس: با شماری از خانواده‌های بیجا شده قریه فندقستان کمک‌ صورت گرفته است
سیاس: با شماری از خانواده‌های بیجا شده قریه فندقستان کمک‌ صورت گرفته است

" فعلاً که با شما صحبت می‌کنم ده فامیل بیجا شده در مرکز ولایت پروان آمده‌اند و تحت پوشش کمک‌ها قرار گرفته اند، کمیته اضطرار ولایتی وظیفه گرفته تا بیجا شده‌ها را به جای امن انتقال دهد و یک مقدار امکانات را برای کمک به نیازمندان در سطح ولایت پروان داریم."

آقای سیاس اضافه می‌کند، تا هنوز ارقام دقیق بیجا شده‌های ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان به دست نیامده است اما به گفته وی آنان در این باره روند جمع آوری معلومات و سروی را آغاز کرده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG