لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

ایرو ایشیا: افغانستان بر ایران فشار وارد کند تا اتباعش را به سوریه نفرستد


ایرو ایشیا

نشریه ایرو ایشیا در شماره اخیر خود به تقاضای وکلای شورای ملی افغانستان از حکومت افغانستان اشاره نموده است که خواسته‎اند حکومت افغانستان بر ایران فشار وارد نماید تا اتباع افغانستان را برای جنگ سوریه استخدام نکند.

نشریه بطور خاص به سخنان معاون مشرانو جرگه افغانستان محمد آصف صدیقی اشاره می‎کند که گفته‎است حکومت بر ایران فشار وارد نماید تا از مهاجرینافغان به حیث یک وسیله کار نگیرد و آن‎ها را به جنگ به یک کشور سومی نفرستد.

عبدالحفیظ منصور عضو ولسی جرگه به عرب نیوز گفته‎است که آن‎ها تنها این مسئله را محکوم کرده ولی کدام گام عملی بر نداشته‎اند.

برای حکومت ضرور است گام‎های عملی در راستای ایجاد جای کار بردارد تا مردم مجبور نشوند از کشور فرار کنند و آله دست دیگران شوند.

به نوشته نشریه کابل این موضوع را با ایران در میان گذاشته، اما طرف ایران گفته‎است این مهاجرین به اختیار خود در جنگ سوریه سهم می‎گیرند.

موضوع ارسال جوانان و نوجوانان افغان از ایران به جنگ سوریه چند روز قبل از سوی دیده بان بین المللی حقوق بشر یا هیومن رایتس واچبلند شد و این سازمان اظهار داشت از روی سنگ‎های قبر در حضیره‎های جوانان افغان که در جنگ سوریه کشته شده‎اند، معلوم گردیده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بسیاری از نوجوانان و جوانان کم سن افغان را به جنگ سوریه فرستاده‎است.

نیویورک تایمز و گاردین

روزنامه‎های نیویورک تایمز و گاردین در شماره‎های اخیر خود در مورد گزارش جنجال بر انگیز روزنامه اطلاعات روز افغانستان مطالبی را به نشر رسانده‎اند.

نیویورک تایمز می‎نویسد از سقوط نظام طالبان در سال ۲۰۰۱ به اینسو یکی از پیشرفت‎های چشمگیری که در افغانستان مشاهده می‎شود آزادی رسانه‎ها می‎باشد.

اما به نوشته روزنامه با آن‎هم این رسانه‎ها که به حمایت مالی کمک دهنده‎گان کار خود را پیش می‎بردند اکنون نه تنها از نگاه مالی بلکه بخاطر فشارهای سیاسی و اجتماعی هم به مشکل رو به رو شده‎اند.

ذکی دریابی سرمحرر روزنامه اطلاعات روز به نیویورک تایمز گفته‎است بخاطر نشر مطالب انتقادی علیه حکومت اشرف غنی در روزنامه‎اش، حتی پدرش روابط خود را با او خراب کرده‎است.

زیرا پدرش از حامیان اشرف غنی می‎باشد و می‎گوید که نمی‎داند چرا فرزندش با نشر این گونه مطالب او را نزد دوستانش شرمنده می‎سازد.

نیویورک تایمز در ادامه می‎نویسد روزنامه اطلاعات روز هفته گذشته در رابطه با سندی مطلبی را به نشر رساند که به حمایت از قوم پشتون در ریاست جمهوری ارتباط داشت. به نوشته روزنامه این یک موضوع بسیار حساس می‎باشد که از سال‎ها به اینسو برای ایجاد مساوات در آن تلاش صورت گرفته‎است.

روزنامه گاردین هم بعد یک سلسله توضیحات به این سخنان آقای دریابی اشاره کرده‎است که می‎گوید با بسیار مشکل روزنامه خود را تمویل کرده و معاش کارگران خود را می‎پردازد، اما به حیث یک رسانه افغان افتخار می‎کند که این وظیفه مقدس را به پیش می‎برد.

XS
SM
MD
LG