لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

تبصره فارن پالیسی روی ارقام نیروهای مستقر شونده امریکا در افغانستان


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده‎است تحت عنوان "در حالی‎که سربازان بیشتر در افغانستان مستقر می‎شوند، پنتاگون شمار دقیق آن را به وضاحت ابراز نمی‎کند".

مقاله به اظهارات روز سه شنبه جیمز متیس وزیر دفاع امریکا اشاره کرده که در جلسه استماعیه کمیته‎های خدمات نظامی کانگرس امریکا گفت، سربازانی بیشتر بار دیگر راهی افغانستان اند ولی نیروهای افغان بخش عمده مسئولیت‎های جنگی را به دوش دارند و امریکایی‎ها از آن‎ها حمایت تجهیزاتی و هوایی خواهند کرد.

به نوشته مقاله، این‎که پنتاگون در مورد شماری دقیق این سربازان و محل استقرار شان جزئیات ارائه نمی‎کند، تعدادی از قانون گذارن امریکایی را خشمگین ساخته که خواهان شفافیت بیشتر درین زمینه اند.

مقاله فارن پالیسی به اظهارات سناتور کرستین جیلیبرند اشاره کرده که بر جیمز متیس فشار آورد تا بگوید که ایا واقعاً با مردم امریکا در مورد شمار نیروهای‎که به افغانستان فرستاده می‎شوند، صادق است؟ ولی به نوشته فارن پالیسی متیس از پاسخ به این سوال خودداری کرده و تاکید داشت که طالبان از پاسخ اش بهره خواهند برد. متیس در پاسخ به سوال خانم کرستین گفت: "نخیر خانم اگر صداقت حاوی گفتن آنچه است که دشمن را کمک کند، نخیر."

ستارز اند سترایپس

نشریه ستارز اند سترایپس نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد ارائه معلومات توسط وزیر دفاع و لوی درستیز امریکا به کمیته‎های خدمات نظامی کانگرس آنکشور به نشر رسانیده‎است.

این نشریه نیز از نحوه برخورد و سوال‎های جدی سناتوران از این دو مقام ارشد نظامی امریکایی نوشته‎است و به اظهارات جان مککین سناتور جمهوری خواه اشاره کرده که از مبهم بودن جزئیات کلیدی استراتژی جدید امریکا برای افغانستان سخن گفته و این دو مقام را مورد استجواب قرار داده‎است.

روزنامه به این اظهارات مککین نیز اشاره کرده که گفته است: "ما نسبت به پاسخ‎ها سوال‎های زیاد در مورد این استراتژی داریم."

نشریه می‎نویسد جلسه استماعیه روز سه شنبه نشان دهنده روابط متشنج میان بعضی سناتوران کلیدی و اداره رئیس جمهور ترمپ در حالی بود که این اداره برای عملی شدن استراتژی اش جهت مبارزه علیه تررویزم در خارج تلاش دارد.

فایننشل تایمز

در حالی‎که فارن پالیسی و ستارز اند سترایپس روی مسایل مربوط به جنگ امریکا در افغانستان نوشته اند، روزنامه فایننشل تایمز روی صلح افغانستان تمرکز نموده است.

به نوشته روزنامه، بر اساس منابع دیپلوماتیک دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و همتای افغانش اشرف غنی خواهان مسدود شدن دفتر طالبان در قطر اند، ولی این خواست آن‎ها با مخالفت شماری در وزارت خارجه امریکا مواجه شده‎است.

قطر، جای‎که در آن حدود ۳۵ مقام ارشد طالبان با خانواده هایشان به سر می‎برند، یگانه محلی است که حکومت‎های غربی در آن می‎توانند طالبان را به مذاکرات صلح تشویق کنند.

به نوشته فایننشل تایمز، پیشنهاد مسدود شدن دفتر قطر شماری از مامورین وزارت خارجه امریکا را که در امور جنوب آسیا کار می‎کنند، آنقدر خشمگین ساخت که آن‎ها چینل اعتراضی را تشکیل داده و مخالفت شان را با این پیشنهاد ابراز داشته و گفتند، ایالات متحده باید تلاش‎های جدی را برای صلح افغانستان آغاز کند.

به نوشته روزنامه چنین چینل‎های اعتراضی در گذشته در برابر پالیسی‎های رئیس جمهور اوباما در سوریه، و پالیسی دونالد ترمپ درمورد عدم ورود مسلمانان از چند کشور به امریکا ایجاد شده بودند، که ظاهراً در مواردی موثر هم تمام شدند.

XS
SM
MD
LG