لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

کمیسیون انتخابات: تمویل کننده‌گان پس ازین بر اساس "سند پروژه حمایت" کمک می‌کنند


کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید پس از این کمک‎های مالی از سوی تمویل کننده‎گان در مراحل مختلف انتخاباتی، بر اساس سند پروژه حمایت از انتخابات افغانستان صورت می‎گیرد.

این کمیسیون می‎گوید اگر مطابق سند پروژه حمایت از انتخابات افغانستان کمک‎های مالی به وقت و زمان آن صورت گیرد پروسه انتخابات با کامیابی پیش خواهد رفت.

گلاجان بدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت عملی شدن این سند باعث جلب اعتماد دوباره مردم و رفع مشکلات مالی در پروسه انتخابات خواهد شد.

گلاجان بدیع صیاد
گلاجان بدیع صیاد

وی افزود:

"امضای این قرارداد اعتماد مردم را بالای کمیسیون بیشتر می‎سازد و همچنان در بخش‎های که ما با مشکلات مالی روبه‌رو هستیم، اگر کمک مالی از سوی آنان طوری که در این سند آمده در وقت و زمان آن صورت بگیرد در برنامه‎های ما کمی صورت نمی‎گیرد، به وقت و زمان آن اجرا می‎شود و پروسه انتخابات با کامیابی پیش خواهد رفت."

سند پروژه حمایت از انتخابات افغانستان روز چهارشنبه از سوی دفتر هیئت سازمان ملل‌متحد با کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان در کابل امضا شده‎است.

یوناما با نشر اعلامیه‌یی گفته که این سند چهارچوب قانونی و مالی را برای حمایت و تقویت نهادهای انتخاباتی در افغانستان به میان می‌آورد.

در این اعلامیه به نقل از پرنیل کاردیل معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد آمده که تصامیم کلیدی باید اتخاذ شود تا برگزاری انتخابات به موقع و معتبر یقینی شود.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برای پروسه انتخابات به ۱۲۰ میلیون دالر نیاز است که بخش اعظم آن از سوی جامعه جهانی تمویل می‎گردد.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در شانزدهم سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود.

یک مرکز رای دهی
یک مرکز رای دهی

از سوی هم تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امضای سند پروژه حمایت از انتخابات را یک گام مهم خوانده، اما تأکید می‎کند که کمیسیون‎های انتخاباتی باید مطابق شاخصه‎های آن خود را عیار بسازند.

نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد به رادیو آزادی گفت این کمیسیون‎ها باید پلان‎ها و نقشه راه را برای رفتن به سوی انتخابات ۲۰۱۸ فراهم کنند.

وی افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات باید جزئیات کارهای عملیاتی‌اش را روی یک پلان طرح کند، مطابق آن ممکن خواهد بود که جامعه جهانی مطابق این سند امضا شده همکاری‎ها را فراهم کند در غیر آن اگر صرف به سند اتکا شود شاید نتواند برای برگزاری یک انتخابات قابل قبول مؤثریت داشته باشد."

این در حالیست که نماینده‎های کشورهای تمویل کنندۀ انتخابات افغانستان حدود سه ماه قبل تأکید کردند که باید برنامه‎های دقیق برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها ترتیب شود تا فرصت‎ها از دست نروند.

آنان در دیدار شان با رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه گفتند که تاریخ دقیق برگزاری انتخابات، شفافیت و تأمین بودجه انتخابات سال آینده افغانستان خیلی‎ها مهم است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG