لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

وزارت داخله: گروه‎های تروریستی در رأس قاچاق مواد مخدر به شرق میانه قرار دارند


وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید، طالبان مسلح و گروه‎های تروریستی در رأس قاچاق مواد مخدر به شرق میانه قرار دارند.

این وزارت می‎گوید، طالبان مسلح و گروه‎های تروریستی با نا امن ساختن مناطق سرحدی، تلاش‎های شان را در قاچاق تریاک به بیرون از سرحدات افغانستان شدت بخشیده‎اند.

مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر این وزارت می‎گوید، در ماه‎های اخیر چندین محموله مواد مخدر که در کشورهای شرق میانه کشف شده‎است، روی این محموله‎ها تاپه‎های مخصوص امارت اسلامی طالبان و نشانی‎های مربوط به گروه‎های تروریستی دیده شده‎است.

ننگرهار
ننگرهار

او افزود:

"رهبری طالبان و یک تعداد از افراد گروه‎های تروریستی در افغانستان عملاً در قاچاق مواد مخدر دخیل شده‎اند. یک محموله بزرگ در یمن کشف شده که روی آن تاپه یک گروه تروریستی مستقر در منطقه حک شده بود. در سال جاری هم یک محموله در ترکیه کشف شد که روی آن هم تاپه طالبان و یک گروه تروریستی حک شده‎است."

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی وزارت داخله، در حال حاضر ۹۰ درصد تریاک افغانستان به کارخانه‎های تولید هیروئین در آن‌سوی خط دیورند قاچاق می‎شود.

به‌گفته معینیت مبارزه علیه مواد مخدر، در حالی‎که نیروهای افغان در شش ماه گذشته ده‎ها تُن تریاک را هنگام قاچاق به کارخانه‎های تولید هیروئين به آن‌سوی خط دیورند را ضبط کرده‎اند، نیروهای پاکستانی در آن‌سوی خط دیورند هیچ اقدامی را علیه چاقاچبران محموله‎های تریاک اتخاذ نکرده‎اند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‎گوید، در حال حاضر ۹ درصد تریاک تولید شده در افغانستان از طریق هوا، ۴۰ درصد آن از طریق پاکستان و بقیه از طریق ایران و کشورهای آسیای مرکزی به خارج از کشور قاچاق می‎گردد.

حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت می‎گوید، در کنار قطع همکاری‎های ایران و پاکستان در بخش جلوگیری از قاچاق تریاک، این دو کشور جلو قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان را نیز نمی‎گیرند.

وی افزود:

"ما در خصوص جلوگیری از ترانزیت و پروسس مواد مخدر و همچنان جلوگیری از فری کرسرها و مواد کیمیاوی که وارد افغانستان می‎شود، از اقدامات و همکاری کشورهای همسایه رضایت نداریم. ما از سه سال به این‌سو در نشست‎های منطقه با ارائه معلومات تخنیکی و بسیار مؤثق تلاش کردیم تا این کشورها در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به تعهد شان عمل کنند."

آصف ننگ کارشناس سياسی و والی پیشین فراه انتقال مواد مخدر به کشورهای ایران و پاکستان و قاچاق هیروئین را از آن‎جا به بازارهای جهانی بدون همکاری دولت‎ها نا ممکن می‎داند و تأکید می‎کند که با توجه به عاید فراوان مالی مواد مخدر، یک سیستم منظم در بخش کشت کوکنار، تولید مواد مخدر و قاچاق آن از این کشورها به بازارهای جهانی کار می‎کند.

آصف ننگ کارشناس
آصف ننگ کارشناس

وی افزود:

"در انتقال مواد مخدر کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان نقش دارند. مواد مخدر از این طریق به‌گونه سیستماتیک به جهان انتقال شده. طالبان در قاچاق آن شاید نقش زیاد نداشته باشند، اما کمربند دوم امکانات ترانزیتی و ترانسپورتی را در اختیار دارد و آن را حتی تا اروپا و روسیه می‎رسانند. این خود نشان‌دهنده نقش یک کمربند قاچاق در اطراف افغانستان است."

آقای ننگ می‎گوید، از کوکنار کشت شده در افغانستان که منجر به دوام جنگ در کشور شده‎است، تنها ۱۰ درصد عاید آن به دهاقین می‎رسد، ۴۰ درصد عواید آن را قاچاقبران جهانی به دست می‎آورند و ۵۰ درصد عواید آن نیز به صاحبان بازارهای جهانی مواد مخدر می‎رسد.

به باور آقای ننگ، تا زمانی که مبارزه با مواد مخدر همگام با مبارزه علیه تروریزم به پیش برده نشود، منابع مالی تروریستان از بین نخواهد رفت و در افغانستان نیز جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG