لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

مسیر: جنگ امریکا در افغانستان دست آورد کم و قربانی‌های زیادی داشت


سپری شدن ۱۶ سال از حمله امریکا بر افغانستان، سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان و نگرانی‌های برخی از احزاب سیاسی در مورد انتخابات آینده از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش با اشاره به جنگ ۱۶ ساله امریکا در افغانستان نوشته است که این جنگ دست آورد کم و قربانی‌های زیادی به همراه داشت.

سرمقاله نویس گفته است که با گذشت یک و نیم دهه از جنگ امریکا در این‎کشور هنوز نیز جنگ ادامه دارد، وحشت افزایش یافته و هیچ نشانه‎ی از صلح به نظر نمی‎رسد.

سرمقاله نویس برای جلوگیری از برادر کشی در این کشور از مردم خواسته است که دست به کار شوند و برای بیرون رفت افغانستان از جنگ خود اقدام نمایند.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در مطلبی در صفحه نخست‌اش به جنگ ۱۶ سال امریکا در افغانستان اشاره کرده و گفته است که نتایج آن متفاوت است.

به گفته نویسنده مطلب، در برخی مناطق پیشرفت‌های وجود دارد اما در شماری از ساحات حکومت افغانستان و متحدین‌اش ناکام مانده‎اند.

نویسنده مطلب گفته است، یک موضوع اساسی که امریکا و حکومت افغانستان در آن زمینه با ناکامی روبرو شده‎اند، پایان دادن به جنگ است.

روزنامه در مطلبی دیگری به نقل از طالبان مسلح گفته است که جنگ در افغانستان را خارجی‌ها طولانی ساخته و تا زمانیکه نیروهای خارجی در این‎کشور باشند آنان به جنگ ادامه خواهند داد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان گفته است که این سفر باید بگونه مشروط به اسلام صورت گیرد.

در مطلب آمده‎است که با سفر آقای غنی به اسلام آباد پاکستان می‎خواهد به جهانیان نشان دهد که راه تغییرات و اقدامات لازم را در پیش گرفته‎است.

نویسنده مطلب با اشاره به سیاست‌های دوگانه پیشین پاکستان می‎گوید که این کشور سعی دارد تا خود را از انزوای سیاسی نجات دهد.

روزنامه نوشته است که به افغانستان و همه جهان روشن است که پاکستان در یک و نیم دهه گذشته از تروریزم حمایت کرد و قربانیان جنگ در این مدت افغان‌ها هستند.

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب دیگر نوشته است که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی آزادی ندارند و تحت تأثیر حکومت کار می‌کنند.

نویسنده مطلب گفته است که با توجه به این وضعیت مدیریت درست انتخابات آینده نیز ناممکن به نظر می‌رسد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG