لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

دونالد ترمپ: سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت‌المقدس انتقال نمی‌دهم


سفارت ایالات متحدۀ امریکا در اسرائیل
سفارت ایالات متحدۀ امریکا در اسرائیل

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید برای فرصت دادن به تلاش‌های صلح میان فلسطینیان و اسرائیل سفارت امریکا را در حال حاضر از تل ابیب به بیت‌المقدس انتقال نمی‌دهد.

او در گفت‌وگوی دیروز خود با برنامۀ تلویزیونی "مایک هوکبی" والی سابق جمهوری خواه گفت که برای فرصت دادن به تلاش‌های صلح از این اقدام جنجال برانگیز خودداری می‌کند.

دونالد ترمپ داماد ۳۶ ساله خود جرد کوشنر را به پیشبرد تلاش‌های صلح شرق میانه مؤظف ساخته‌است.

وضعیت بیت‌المقدس یکی از حساس‌ترین مسایل نزاع شرق میانه است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

در حالیکه فلسطینیان بیت‌المقدس را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند، اسرائیل قسمت‌های شرقی این شهر را در جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال و با خود ملحق ساخته و اعلان کرده که همه بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است.

اما این حرکت اسرائیل هیچگاهی از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته نشده‌است.

اکثریت کشورها در تل ابیب سفارت دارند.

دونالد ترمپ هنگام مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده نموده بود که بیت‌المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به آنجا انتقال خواهد داد.

علی رضا نوری زاده کارشناس امور شرق میانه مقیم لندن می‌گوید در چند دهه اخیر تقریباً همه روئسای جمهور امریکا هنگام مبارزات انتخاباتی خود چنین وعده‌های داشته اند ولی عملی نشده‌است.

او می‌گوید:

"این یک وعدۀ انتخاباتیست که در دوران مبارزات انتخاباتی و رأی گیری می‌تواند برای رئیس جمهوری با توجه به قدرت لابی طرفدار اسرائیل در امریکا، تشکیلات مثل ایپک و نظایر آن می‌تواند برایش مفید باشد و رأی بیآورد ولی در عمل این به منزلۀ این است که دولت امریکا با تمام کشورهای عربی درگیر شود و مسئله فلسطین را که حد اقل از زمان آقای جورج بوش پدر با تشکیل کنفرانس مدرید و بعد اوسلو وارد یک پروسۀ دیگر شده به عقب بکشند."

بیت المقدس نزد پیروان ادیان سه گانه آسمانی، یهودیت، اسلام و مسیحیت از جایگاه خاص برخوردار است.

XS
SM
MD
LG