لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

مسئولان وزارت‌های معارف و صحت عامه از سوی ولسی جرگه استجواب شدند


مسئولان وزارت معارف و صحت عامه افغانستان به دلیل مصرف نکردن بیش از ۵۰ درصد بودجه انکشافی روز دوشنبه به نشست عمومی ولسی جرگه افغانستان استجواب شدند.

اعضای ولسی جرگه می‌گویند، این دو وزارت از وزارت‌های اند که کمترین مصرف را از بودجه انکشافی داشته اند.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان
فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان

فوزیه کوفی یک عضو این جرگه در این باره گفت:

"این دو وزارت کمترین مصرف بودجه را دارند، شما (مسئولان این دو وزارت) می‌شود به ما بگویید که مصرف بودجه شما چند درصد است، به اساس گزارش‌های که به ما رسیده و نظارت که ما می‌کنیم در بعضی موارد که پروژه‌ها در بودجه شامل ساخته شده تا حال کار آن‌ها آغاز نشده‌اند."

رمضان بشر دوست یک عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید، وزارت‌های معارف و صحت حتی در ساحات امن کشور نتوانسته اند بودجه‌شان را به گونه درست مصرف کنند.

وی گفت:

رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگه افغانستان
رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگه افغانستان

"در هیچ شفاخانه افغانستان دوا نیست، در هیچ شفاخانه غذا وجود ندارد، در یک شفاخانه سه سال می‌شود گوشت قطع شده‌است."

مصرف نکردن بودجه انکشافی از سوی برخی وزارت‌ها یکی از مشکلاتی بوده‌است که ولسی جرگه افغانستان همه ساله آن را مطرح می‌کند.

سال گذشته برخی وزرای کابینه به دلیل مصرف نکردن بیش از ۷۰ درصد بودجه انکشافی از سوی این جرگه استیضاح شدند که سر انجام هفت وزیر سلب اعتماد گردیدند.

در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه معین‌های وزارت‌های معارف و صحت عامه حضور یافتند.

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه در نشست استجوابیه این جرگه گفت، آنان تا حال توانسته اند ۴۴ درصد بودجه انکشافی‌شان را به مصرف برسانند.

اما سید حمیدالله معین مالی و اداری وزارت معارف در جواب به انتقاد اعضای ولسی جرگه می‌گوید، آنان تا حال ۲۴ درصد بودجه انکشافی‌شان را مصرف کرده‌اند.

وی گفت:

"از تدارکات همه شکایت کرده‌اند و ما هم می‌گوییم که پروسه‌های تدارکاتی زیاد زمان‌گیر است و در بعضی اوقات از هشت تا ۹ ماه را در بر می‌گیرد و به تکرار به اعلان مجدد می‌رود، شاید سؤال باشد که چرا، در اینجا عدم ظرفیت ما شاید دلیل اساسی باشد، احتمالاً دلیل فساد باشد و یا سخت گیری‌های قانونی دلیل دیگر باشد که ما نتوانیم یک پروژه را در یک زمان مناسب تکمیل کنیم."

از سوی دیگر وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، آنان بالای ساختن یک طرح کار را آغاز کرده‌اند و قرار است بودجه افغانستان از یک ساله به چندین ساله تغییر کند.

به گفته مسئولان در این وزارت، با عملی شدن این طرح، حاکمیت بالای مصرف بودجه بیشتر خواهد شد.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست در کابل گفت، کار بالای این طرح در مرحله ابتدایی قرار دارد و زمانی که مسوده آن تهیه شود، با شورای ملی و جامعه جهانی شریک خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG