لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

سروی: آب ۱۰ ولایت افغانستان ۶۰ درصد میکروب "ایکولای" دارد


ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان نتایج ابتدایی یافته‌های سروی‌اش در مورد کیفیت آب آشامیدنی ده ولایت این کشور را اعلام کرد.

اداره احصائیه مرکزی افغانستان می‌گوید یافته‌های ابتدایی سروی‌اش در مورد آب آشامیدنی نشان می‌دهد که آب آشامیدنی ده ولایت این کشور در حدود ۶۰ درصد میکروب ایکولای داشته که می‌تواند مردم را به بیماری‌های گوناگون چون اسهال، محرقه و تکالیف معده مبتلا سازد.

این سروی در ولایت‌های کابل، بدخشان، ننگرهار، کندهار، خوست، دایکندی، کاپیسا، هرات، بلخ و سمنگان انجام شده‌است.

مسئولین این اداره روز سه شنبه طی نشست خبری در کابل گفتند که این سروی با همکاری مشترک وزارت‌های صحت عامه، احیا و انکشاف دهات، ادارات یونیسف، "دبلیو اچ او" و اتحادیه اروپا انجام شده‌است.

حسیب‌الله موحد رئیس اداره احصائیه مرکزی افغانستان در مورد گفت:

"این سروی که در ده ولایت انجام شده است ۱۵،۸ درصد مردم به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارند، دیگر آب‌ها یا که زیاد آلوده‌است و یا هم آلوده‌گی آن کم شده‌است. این سروی برای اولین بار به‌طور آزمایشی انجام شده‌است و در آینده پلان داریم تا در ۳۴ ولایت انجام دهیم."

مسئولین می‌گویند که این سروی برای نخستین بار به‌شمول افغانستان در ۱۲ کشور جهان در مورد آب آشامیدنی انجام شده که در نتیجه تنها میکروب ایکولای در آن تشخیص گردیده‌است.

رولف لوید نجیک نماینده اداره یونیسف در افغانستان آب آشامیدنی ناپاک را منبع بیماری‌ها عنوان کرده گفت که این آب‌ها همه ساله جان ده‌‌ها هزار کودک افغان را گرفته و به‌گفته وی نیاز است تا حکومت و جامعه جهانی در پروژه‌های انکشافی‌شان حل این موضوع را مد نظر داشته باشند.

در عین حال گبریل نماینده اتحادیه اروپا تعهد نمود که در آینده با انجام سروی‌های مشابه حکومت افغانستان را در خصوص حل مشکل آب آشامیدنی همکاری خواهد کرد.

مسئولین اداره احصائیه مرکزی افغانستان ابراز امیدواری کرد که وزارت‌های صحت عامه و احیا و انکشاف دهات حل مشکل آب آشامیدنی را در برنامه‌های آینده‌شان مد نظر گیرند.

عطا الله سیدزی نماینده وزارت صحت عامه در مورد گفت:

"من به‌حیث نماینده وزارت صحت تعهد می‌کنم که از این ارقام استفاده می‌کنیم. اکنون که ارقام در دست داریم و می‌دانیم که کدام منابع آب پاک است و آن وزارت‌های که در این زمینه با ما یکجا کار می‌کنند، مشترکاً پاک بودن آب را تضمین خواهیم کرد تا صحت مردم را به‌سوی بهبود ببریم."

در عین حال غلام قادر نماینده وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان گفت که حکومت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای تمامی مردم افغانستان آب آشامیدنی پاک فراهم نماید.

وی افزود که وزارت احیا و انکشاف دهات نیز متعهد است تا در زمینه نقش‌اش را ایفا نماید.

او گفت:

"وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان منحیث مسئولیت کاری‌اش باز هم کوشش می‌کند تا ما بتوانیم بهبود در دیزاین پروژه‌های خود و در ساختمان پروژه‌های خود بخش آب و حفظ‌الصحه را به‌وجود آوریم."

مسئولین می‌گویند، سروی‌های که قبلاً در مورد آب آشامیدنی صورت گرفته‌است نشان می‌دهد که پس از سال ۲۰۰۱ میلادی همه‌ساله در این زمینه دو درصد بهبود آمده است و تلاش می‌شود تا درصدی آن بلند برده شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG