لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

خلیل کرزی: در نشست همکاری‌های شانگهای در مسکو "یک ابتکار مهم" در حال شکل گرفتن است


تصویری از نشست سال ۲۰۱۶ شانگهای در بشکیک/ آرشیف
تصویری از نشست سال ۲۰۱۶ شانگهای در بشکیک/ آرشیف

امروز چهارشنبه مسکو میزبان گروۀ تماس سازمان همکاری‌های شانگهای است.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه در رأس یک هیئت به‌خاطر اشتراک در اجلاس گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای به مسکو رسید.

حکمت خلیل کرزی
حکمت خلیل کرزی

​حکمت خلیل کرزی از طریق شبکۀ تویتر با اشاره به این اجلاس نوشته‌است:

"یک ابتکار مهم در حال شکل گرفتن است."

وی در مورد این "ابتکار مهم" جزئیات ارائه نکرده‌است.

در برخی گزارش‌ها گفته شده که حکمت خلیل کرزی روز سه شنبه با ایگور موگلوف معاون وزیر خارجۀ روسیه ملاقات کرده‌است.

آژانس خبری ایترتاس روسیه با نقل قول از وزارت خارجه این‌کشور نوشته‌است، در این ملاقات هر دو جانب روی وضعیت جاری در افغانستان صحبت نموده، جانب روسیه بالای نیاز بر تلاش‌های گستردۀ بین‌المللی در پروسۀ مصالحه در افغانستان تأکید کرده‌است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز سه شنبه با اشاره به اجلاس گروۀ تماس سازمان همکاری‌های شانگهای در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قرار است نشست گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای، یازدهم اکتوبر برگزار شود و به نماینده‌گی از جمهوری اسلامی افغانستان یک هیئت به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست اشتراک خواهد کرد، مباحث این نشست عمدتاً در بارۀ جمهوری اسلامی افغانستان است."

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

به‌گفتۀ شکیب مستغنی، عضویت کامل افغانستان در سازمان شانگهای، مبارزه با تروریزم، همکاری کشورهای عضو با امنیت و اقتصاد افغانستان موضوعات اساسی بحث‌ها را تشکیل خواهد داد.

این در حالیست که ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه با اشاره به گفت‌وگو در مورد وضعیت جاری افغانستان در اجلاس گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای گفته‌است، در مورد طرق ختم منازعه در افغانستان و نزدیک ساختن روابط اعضای سازمان شانگهای و افغانستان صحبت می‌شود.

شورای وزرای خارجۀ اعضای سازمان شانگهای در سال ۲۰۰۵ میلادی در مورد ایجاد گروه تماس تصمیم گرفتند، اما زمانی‌که افغانستان به‌حیث ناظر در این سازمان پذیرفته شد، فعالیت این گروه با تأخیر مواجه شد.

به‌گفتۀ وزارت خارجۀ روسیه بعد از وخامت اوضاع در افغانستان در ماه جون سال جاری میلادی در شهر آستانه رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد کردند تا گروه تماس دوباره به کار آغاز کند که اجلاس امروز در مسکو به همین سلسله صورت می‌گیرد.

در اجلاس امروز گروه تماس برعلاوۀ سایر اعضای آن هند و پاکستان که تازه عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای را حاصل کرده‌اند، نیز اشتراک دارند.

به عقیدۀ کارشناسان چین، روسیه، پاکستان و هند که عضویت این گروه را دارند در تأمین ثبات در افغانستان می‌توانند نقش مهم را بازی کنند.

قرار است بعد از اجلاس در مسکو، روز دوشنبه هفتۀ آینده در شهر مسقط پایتخت عمان اجلاس چهار جانبه به اشتراک چین، امریکا، پاکستان و افغانستان نیز دایر شود.

این اجلاس چهار جانبه نیز با تأخیر صورت می‌گیرد.

مقامات افغانستان می‌گویند، پاکستان تعهدات قبلی‌اش را در مورد تأمین صلح افغانستان که در جلسات قبلی روی آن توافق شده بود، عملی نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG