لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

نقش "سی آی ای" و کوماندوی پاکستان در رهایی کولمن، شوهر و اطفالش!


مقام‌های پاکستانی روز پنجشنبه از نجات خانوادۀ کانادایی-امریکایی خبر دادند که تقریباً پنج سال قبل از سوی شبکه حقانی ربوده شده بود.

این خانواده در نتیجه عملیات روز چهارشنبه اردوی پاکستان در منطقه قبایلی کرم ایجنسی نجات داده شد.

اردوی پاکستان می‌گوید، آن‌ها به کمک معلومات اداره استخبارات مرکزی امریکا "سی آی ای" که این خانواده پنج عضوی را ردیابی می‌کرد، زمانی نجات داده شدند که روز چهارشنبه مرز افغانستان را عبور کرده، داخل منطقه "کرم" پاکستان شدند.

کایتلن کولمن و شوهرش
کایتلن کولمن و شوهرش

چگونگی عملیات نجات این خانوادۀ پنج نفری طوری است که نیرو‌های کوماندوی پاکستان زمانیکه اختطاف کنندگان این خانواده را از مرز افغانستان انتقال می‌دادند، بر آن‌ها حمله کردند.

اردوی پاکستان گفت، در نتیجه عملیات آن‌ها این خانواده نجات داده شده و ربایندگان همه کشته شدند.

این خانواده در سال ۲۰۱۲ میلادی از افغانستان اختطاف گردیده بود. سه کودک آن‌ها در جریان که در گروی طالبان بودند، تولد گردیده‌اند.

هر چند معلوم نیست که این زوج دقیقاً به کدام هدف به افغانستان آمده بودند، اما سارا فلوود دوست خانم کولمن به روزنامه یورک دیلی ریکارد گفته بود که کولمن و شوهرش اصلاً ارادۀ رفتن به افغانستان را نداشتند.

پدر خانم کولمن به همین روزنامه گفت، دخترش با شوهر خود در کشور‌های آسیای میانه بودند و در آنجا با افرادی آشنا شدند که در بارۀ افغانستان زیاد حکایت می‌کردند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در یک گزارش گفت، شبکه حقانی پنج سال پیش این زوج کانادایی -امریکایی را در نزدیکی شهر کابل ربوده بود.

افغانستان و امریکا شبکه حقانی را در حملات مرگبار بر اهداف امریکایی‌ها و افغان‌ها مسئول می‌دانند.

کابل و واشنگتن تاکید می‌کنند که اداره استخبارات پاکستان "آی اس آی" با شبکه حقانی ارتباط دارد و اسلام آباد برای این شبکه اجازه فعالیت آزاد در پاکستان را داده‌است.

حکومت کانادا گفته است که در بدل نجات این خانواده برای گروگانان پول نپرداخته است.

این خانواده پس از نجات، در یک هیلکوپتر از کرم ایجنسی به اسلام آباد انتقال یافت.

XS
SM
MD
LG