لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی مراکز طالبان در کرم ایجنسی را هدف قرار داده‌اند


طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی به تازگی منطقه قبایلی کرم ایجنسی پاکستان را هدف قرار دادند که در آن بیش از ۲۰ شورشی مسلح کشته شدند.

منطقه قبایلی پاکستان در جریان هفته جاری شاهد دو حمله جداگانه طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی بود.

در حملۀ که روز سه شنبه در منطقه قبایلی کرم ایجنسی صورت گرفت به‌گفته مقام‌های پاکستانی به‌شمول چندین قوماندان ارشد ۱۱ شورشی مسلح کشته شدند.

این در حالیست که یک روز پیش از آن نیز در نتیجه یک حمله طیاره بی‌پیلوت دیگر در منطقه مرزی میان افغانستان و پاکستان در کرم ایجنسی ۲۰ شورشی مسلح کشته شدند.

بصیر وزیر یک مقام محلی کرم ایجنسی به خبرگزاری رویترز گفته است که حملات طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی مراکز طالبان مسلح را در این منطقه هدف قرار دادند.

در رابطه به شمار کشته شده‌گان این حملات، مقامات و منابع ارقام متفاوت را شریک ساخته‌اند.

منابع طالبان به خبرگزاری گفته‌اند که در دو حمله اخیر طیاره بی‌پیلوت امریکایی ۲۴ تن از اعضای شبکه حقانی کشته شدند که در میان آن‌ها چندین قوماندان این شبکه نیز شامل اند.

اما یک مقام افغان به رویترز گفته است که در حمله روز سه شنبه طیاره بی‌پیلوت در کرم ایجنسی ۳۵ جنگجوی وابسته به تحریک طالبان پاکستان کشته شده‌اند که در آن ابوبکر یک قوماندان ارشد این گروه نیز شامل است.

عبدالله حسرت سخنگوی مقام ولایت پکتیا گفته است که در حملات طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی در قلمرو پاکستان ۱۵ شورشی مسلح نیز زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر مجیب‌الرحمن څمکنی نماینده مردم پکتیا در ولسی جرگه به اسوشیتتد پرس گفته است که حمله دوم طیاره بی‌پیلوت امریکایی زمانی رخ داد که طالبان مسلح برای جمع‌آوری اجساد ۲۰ طالب دیگر که یک روز پیش از آن در حمله طیاره بی‌پیلوت کشته شده بودند در محل حضور داشتند.

منابع استخباراتی گفته‌اند که هدف حملات اخیر طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی ابوبکر قوماندان ارشد تحریک طالبان پاکستان و جنگجویان شبکه حقانی بودند که از وزیرستان شمالی به کرم ایجنسی پناه برده‌اند.

مناطق قبایلی پاکستان پناهگاه عمده شورشیانی خوانده می‌شوند که حملات را در افغانستان راه اندازی می‌کنند.

طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی در حالی به تازگی مراکز شورشیان را در کرم ایجنسی هدف قرار دادند که ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات جداگانه بودند که در نتیجه آن‌ها ۷۴ تن کشته شدند.

بیشتر این تلفات مربوط به حملات روز گذشته در ولایات پکتیا و غزنی اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی تعهد کرده که در مورد حملات انتحاری پکتیا و غزنی تحقیقات همه‌جانبه صورت خواهد گرفت.

اما این در حالیست که دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان روز سه شنبه در یک اعلامیۀ نشر شده گفته اند که هیچ نوع تخطی از حریم هوایی پاکستان صورت نگرفته و نه هم در خاکش حملات هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت شده است.

XS
SM
MD
LG