لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

انتقاد شدید شماری از نماینده‎گان مردم و فعالان حقوق زن از کارکرد وزارت معارف


فقر تعلیمی پدیده یی که شماری از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه و فعالان زن، وزارت معارف را در مهار کردن آن ناکام می‎خوانند.

برخی از اعضای کمیسیون تحصیلات عالی و معارف ولسی جرگه می‎گویند وزارت معارف با وجود بدست آوردن میلیون‎ها دالر؛ بجای این که برای بهبود بخشیدن و زمینه سازی برای فراگیری آموزش بهتر دختران کار می‌کرد، با گذر هر روز رفتن دختران به مکتب کاهش می‎یابد که به گفته آنان این ضربه جبران ناپذیر به پیکر معارف است.

حمیرا ایوبی یک عضو این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، نظارت که آنان از وزارت معارف انجام داده‎اند، نشان دهنده فساد گسترده و عدم مدیریت درست بوده و که این وزارت نتوانسته برای افزایش شاگردان دختر زمینه سازی کند.

او افزود:

"اگر این وزارت مدریت قوی می‎داشت بسیار برنامه‎ها را با مصرف بسیار کم و حتا با هیچ مصرفی بخاطر جذب دختران روی دست می‎گرفتند، بسیار از سازمان‎های استند که هم اکنون با وزارت معارف کمک می‎کنند؛ اما این‎ها نمی‎توانند دونرها را باورمند سازند که ما چنین برنامه‎ها را برای جذب دختران روی دست داریم، فساد زمینه بزرگ دیگری است و آنچه ما می‎بینیم کار در وزارت معارف وجود ندارد."

خانم ایوبی به این باور است که میزان علاقه مندی دختران به رفتن به مکتب در مقایسه به سال‎های گذشته کاهش یافته‎است و این وزارت بجای این‎که با ایجاد مکتب و اعمار ساختمان‎ها به مسیرهای طولانی رفت و آمد دختران پایان دهد و یا نیازمندی‎های شاگردان را در نظر داشته باشت، میلیون‎ها دالر کمک را بیجا هزینه کرده و یا هم از سوی این وزارت حیف و میل شده‎است.

وی می‎گوید به علت موجودیت فساد و ناکارایی، حتا موسساتی که بخاطر تشویق دختران برای رفتن به مکتب پیش از این شماری از خانواده‎ها را کمک می‎کردند نیز به این حمایت هایشان پایان داده‎اند.

این انتقادها در حالی از وزارت معارف صورت می‎گیرد که این وزارت یک هفته پیش گفته‎است که ۲.۴ میلیون کودک دختر در افغانستان از تعلیم محروم استند.

به گفته این وزارت ۵۰ درصد مکاتب افغانستان تعمیر ندارند، در ۳۳ درصد مکاتب دسترسی به آب وجود ندارد و نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران دورۀ لیسه را به پایان نمی‌رسانند که این همه سد راه دسترسی دختران به مکاتب شمرده می‌شود و ریشه در نا امنی‎ها دارد.

این در حالیست که​ دیدبان حقوق بشر هفته جاری با نشر گزارشی گفته‌است که ​تلاش‎های حکومت افغانستان و کمک کننده‌گان بین‌المللی برای آموزش دختران در افغانستان در سال‎های اخیر به طور قابل ملاحظه کاهش یافته‎است.

اما شبکه زنان افغان می‎گوید اگر وزارت معارف کمبود بودجه و یا نا امنی‎ها را بهانه یی قرار می‎دهد که سبب بی بهره ماندن دختران از آموزش شده‎است بیجاست زیرا به گفته این شبکه، وزارت معارف نتوانسته‎است زمینه‎های بهتر را برای کاهش میزان بی علاقه‎گی خانواده‎ها در فرستادن دختران شان به مکتب انجام دهد.

سمیرا حمیدی رئیس اجرایی این شبکه به رادیو آزادی می‎گوید وزارت معارف می‎تواند با امکانات اندک از طریق تبلیغات در رسانه‎ها و مساجد، ذهنیت خانواده‎ها را برای رفتن دختران شان به مکتب تغییر داده و آنان را در این زمینه تشویق کند و اگر نا امنی بهانه یی کاهش علاقه دختران و هراس خانواده‎های آنان شده‎است پس چرا یک کودک پسر می‎تواند در همان ولایات به مکتب برود.

او افزود:

"با تاسف که برای تعلیم و تربیه دختران میلیون‎ها دالر مصرف شده، حمایت بسیار جدی وجود نداشته‎است، حق دسترسی دختران به آموزش در اولویت معارف نبوده‎است، در هفده سال گذشته این وزارت ناکام بوده‎است در این زمینه، در ولایت بامیان که هیچ نا امن نیست، اما ما می‎بینیم که این وزارت هیچ نوع کاری را انجام نداده تا دختران به مکتب بروند."

با همه انتقادها فساد در وزارت معارف و مصرف نشدن درست بودجه آن، این وزارت بازهم از کمبود بودجه سخن می‎زند.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت می‎گوید برای حل این مشکلات وزارت معارف در پلان استراتژی خود که برای پنج سال ساخته شده‎است، به آموزش دختران توجه خاص کرده و همکاری علمای دینی و تشویق خانواده‎ها برای رفتن دختران شان به مکتب بخشی از این استراتژی است.

وی افزود:

"تا هر اندازه یی که اوضاع امنیتی برهم می‎خورد دختران به همان اندازه جرات نمی‎کنند که از خانه بیرون شوند، فکر نمی‎کنم که در قرن ۲۱ خانواده یی باشد که به اهمیت علم پی نبرد و دختران شان را به مکتب نمانند، ولی صدر مشکلات نا امنی است و اگر ما دارای آسایش و رفاه اجتماعی باشیم، درصدی کسانی‎که دختران شان را به مکتب نمی‎فرستند به صفر تقرب خواهد کرد."

با آنکه این وزارت معارف موجودیت چهل درصد شاگردان دختر را در مکاتب کشور یک دستاورد می‎خواند؛ اما سمیرا حمیدی به تلاش‎های بیشتر در این زمینه تاکید می‎ورزد.

وی می‎گوید بی بهره ماندن نیمی از پیکر جامعه که دختران استند، می‎تواند در تمامی بخش‎ها به این کشور زیانبار باشد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG