لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

پسرلی: احتمال می‌رود که برخی شرکت‌های وارداتی با طالبان همکاری داشته باشند


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید احتمال می‌رود برخی شرکت‌های وارداتی مواد نفتی با طالبان همکاری داشته باشند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در پیوند به گزارش روزنامه دی تایمز می‌گوید احتمال می‌رود برخی شرکت‌های وارداتی مواد نفتی با طالبان همکاری داشته باشند.

صیام پسرلی سخنگوی این اتاق روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، اسناد مؤثق در این زمینه وجود ندارد.

صیام الدین پسرلی
صیام الدین پسرلی

او می‌گوید:

"افرادی هستند که خلاف قانون کار می‌کنند، بازار سیاه وجود دارد، مافیا، قاچاقبران است و کنترول بنادر دقیق نیست و قاچاق وجود دارد و احتمالاً همکاری برخی شرکت‌ها با طالبان نیز می‌رود."

این در حالیست که اخیراً روزنامه دی تایمز به نقل از مسئول مالی طالبان مسلح نوشته‌‎است که روسیه از ۱۸ ماه گذشته ماهانه ۲،۵ میلیون دالر از درک تیل با طلبان کمک کرده‎است.

درین گزارش آمده که این کمک‎ها از راه بندر حیرتان از طریق برخی از شرکت‎های خصوصی حامی طالبان، صورت گرفته‎است.

شورای ملی کشور نیز خواهان بررسی این موضوع از سوی حکومت شده‌است.

قبل از این نیز گزارش‎های متعددی در رابطه به موضوع کمک روسیه با طالبان منتشر شده موضوع که بارها از سوی مقامات آن کشور رد گردیده‎است.

سفارت روسیه در کابل این بار نیز گزارش دی تایمز را تکذیب کرده‎است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت از ابراز نظر درین مورد خود داری کرد.

مسافر قوقندی
مسافر قوقندی

اما جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو ازادی گفته‌است که کشورها باید با حکومت‎ها روابط تأمین کنند نه با گروه‎های تروریستی.

از سوی هم عبدالروف امیری رئیس عمومی بندر حیرتان این گزارش را رد کرد و گفت که تمامی فعالیت شرکت‌ها در این بندر قانونی است.

او افزود:

"بندر حیرتان یک بندر بسته است و یک دروازه دارد و زیر ذره بین تمام نیروهای امنیتی است و به هیچ وجه کسی قاچاق کرده نمی‌تواند، این یک دروغ محض است و من این موضوع را رد می‌کنم."

بر اساس معلومات وزارت تجارت، ۱۸۰ شرکت وارداتی نفتی انحصاری نزد آنان ثبت است و بیش از ده هزار جواز تجارتی دیگر نیز نزد آنان ثبت شده و این شرکت‌ها نیز می‌توانند تا مواد نفتی را صادر کنند.

اما سیف الدین سیحون یکی از کارشناسان افغان می‌گوید که وزارت تجارت و حکومت بالای روند کاری شرکت‌ها و انتقال پول‌شان کنترول ندارد.

زیرا به گفته وی، اگر این کنترول وجود داشته باشد، هیچ زمانی پول به آسانی به طالبان انتقال داده نمی‌شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG